لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

«شکایت‌های زیاد» در قوه قضاییه از لاین و واتس‌اپ


یک روز پس از انتشار خبرهایی از فیلتر شدن سه نرم‌افزار ارتباطی تلفن همراه در ایران، وزیر دادگستری خبر داد که در قوه قضاییه «شکایت‌های زیادی» از این «برنامه‌های ارتباطی» به دلیل «تهدید اخلاق اجتماعی و سلامت خانواده‌ها» مطرح شده است.

وی همچنین تاکید کرد که اگر دولت قادر به جلوگیری از، به گفته او، «بخش‌های ناسالم» شبکه‌های مجازی از طریق «فیلترینگ هوشمند» نباشد، «ناچار است» که اصل شبکه‌ها را کلا فیلتر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، عصر پنج‌شنبه، ۱۸ دی‌ماه، درباره صدور دستور قضایی برای فیلتر شدن سه نرم‌افزار ارتباطی تلفن همراه گفت: «در قوه قضاییه شکایت‌های زیادی مبنی بر این که در این برنامه‌های ارتباطی، اخلاق اجتماعی و سلامت خانواده‌ها تهدید می‌شود مطرح شده است.»

وی با بیان این که بحث فیلترینگ «برنامه‌های ارتباطی» مطرح است افزود: «با توجه به این که سلامت اخلاقی و فکری مردم توسط برخی از این برنامه‌ها به مخاطره افتاده، وزارت دادگستری و قوه قضاییه به جد پیگیر است.»

خبرگزاری‌های ایران روز چهارشنبه، ۱۷ دی، به نقل از «یک منبع» در کمیته تشخیص مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی، از صدور دستور قضایی برای فیلتر شدن سه نرم‌افزار ارتباطی تلفن همراه شامل «لاین»، «واتس‌اپ» و «تانگو» خبر دادند.

در همان روز، رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیته تشخیص مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی، گفت که تاکنون در این زمینه مطلبی به این کمیته اعلام نشده است.

مقامات قوه قضائیه تاکنون به انتشار این خبرها واکنشی نشان نداده‌اند.

وزیر دادگستری روز پنج شنبه در ادامه سخنان خود گفت: «دولت تلاش می‌کند با کنترل‌های فنی و فیلترینگ هوشمند اجازه فعالیت به این شبکه‌های مجازیِ اجتماعی بدهد و همچنین از ایجاد فضاهای غیراخلاقی و مضرر برای جامعه جلوگیری کند.»

وی اضافه کرد: «اگر دولت قادر نباشد به طور هوشمند از بخش‌های ناسالم این فضاهای اجتماعی جلوگیری کند ناچار است که اصل شبکه‌ها را با محدودیت مواجه کند.»

آقای پورمحمدی تصریح کرد: «فیلترینگ بحثی مشترک میان قوه قضاییه و مجریه است که امیدواریم به بهترین نتیجه برسیم.»

همزمان با سخنان آقای پورمحمدی، علی جنتی، وزیر ارشاد، نیز گفت که فیلترینگ تنها راه برای مقابله با «تهاجم فرهنگی» نیست.

در چند ماه گذشته موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از جمله شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه نظیر «واتس‌اپ، وایبر و تانگو» موضوع بحث بین مقامات دولت روحانی و قوه قضائیه بوده‌ است.

در حالی‌ که برخی مسئولان قوه قضائیه خواستار مسدود شدن این شبکه‌ها هستند، مسئولان دولتی از طرح «فیلترینگ هوشمند» دفاع می‌کنند.

در فیلترینگ هوشمند دسترسی به هیچ وب‌سایتی به طور کامل محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از «محتوای مسئله‌دار» سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده از دسترسی کاربران ایرانی خارج خواهد شد.

روز پنجم دی و دو روز بعد از انتشار خبرهایی درباره «فیلترینگ هوشمند» بخش‌هایی از شبکه اینستاگرام، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، «آغاز آزمایشی طرح فیلترینگ هوشمند یکی از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی» را تایید کرد و گفت که «فاز اول فیلترینگ هوشمند روی شبکه‌ای که بیشترین فشار روی آن بود با موفقیت اجرا شد».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه ایران، در روزهای پایانی شهریورماه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات از او خواسته بود که ظرف حداکثر یک ماه شبکه‌های اجتماعی از جمله «واتس‌اپ، وایبر و تانگو» را مسدود یا به «طور موثر» کنترل کند، در غیر این صورت قوه قضائیه نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.

وی پس از اتمام فرصت یک ماهه گفت: «صحبتی با دستگاه‌های ذی‌ربط در خصوص فضای مجازی داشته‌ایم که اعلام کرده‌اند ‌‌نهایت تلاش خود را می‌کنند تا هم شبکه‌های اجتماعی را داشته باشیم و هم از موارد مجرمانه و فسادبرانگیز جلوگیری شود.»

تصمیم به مسدود کردن سایت‌های اینترنتی در ایران معمولا توسط کمیته تشخیص مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی گرفته می‌شود که ریاست آن با دادستان کل کشور است.

XS
SM
MD
LG