لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

مطرح شدن ارتباط مشایی با تخلفات شرکت «پدیده شاندیز»


اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهوری پیشین ایران
اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهوری پیشین ایران

خبرگزاری دولتی ایرنا، روز دوشنبه، ۲۲ دی، در گزارشی با اشاره به آنچه که تخلفات شرکت «پدیده شاندیز» خواند، از مطرح بودن ارتباط برخی مقامات ارشد دولت پیشین، از جمله اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی، با مسئولان این شرکت خبر داد.

این خبرگزاری، صبح روز دوشنبه در گزارشی نوشت: «همزمان با انتشار اطلاعات تازه توسط مقامات قضایی و همچنین رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در باره دامنه تخلفات پدیده شاندیز، موضوع ارتباط مسئولان آن با مقام‌های ارشد دولت سابق از جمله بقایی و مشائی همچنان مطرح است.»

خبرگزاری ایرنا دقایقی بعد نام اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر و حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری را از گزارش خود حذف و به جای نام آنها از عبارت «تاثیرگذاری تصمیمات دولت سابق» استفاده کرد.

این خبرگزاری در گزارش اصلاح شده خود نیز تاکید کرد که «سطح مناسبات» مسئولان پروژه «پدیده شاندیز» با دولت قبل در حدی بود که «به گونه غیررسمی به عنوان مشاوران اقتصادی در جلسات هیات وزیران دولت دهم شرکت می‌کردند.»

گزارش اولیه خبرگزاری ایرنا که در آن نام آقایان مشایی و بقایی حذف نشده بود، در برخی از وب‌سایت‌های ایران از جمله «ایران اکونومیست» بازنشر شده‌است.

شرکت «پدیده شاندیز» با مدیریت محسن پهلوان مقدم و با عنوان «شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ دارای مجتمع‌های تفریحی و توریستی در ایران از چندین سال پیش درحال ساخت پروژه‌هایی در شهرهای مشهد، کیش، تهران، شیراز و اصفهان است.

وب‌سایت شرکت «پدیده شاندیز»، تایخ ثبت این شرکت را ۱۸ بهمن ۸۳ اعلام کرده‌است.

این شرکت در سال‌های گذشته تبلیغات زیادی در رسانه‌های ایران به خصوص در صدا و سیمای جمهوری اسلامی درباره پروژه‌ها و فروش سهام خود داشته‌است.

از ماه گذشته اما پلمب شدن دفاتر فروش سهام این شرکت در شهر مشهد آغاز شده‌است.

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران، موضوع فروش سهام، نحوه تطبیق ارزش سهام با دارایی و اموال و همچنین مجوزهای دریافت شده برای تغییر کاربری زمین‌های این شرکت را از جمله موضوعات «مورد بحث» درباره این شرکت ذکر کرد.

به گفته خبرگزاری ایرنا، «تخلفات» پروژه «پدیده شاندیز» پس از آن آشکار شد که دولت حسن روحانی با احیای شورای عالی شهرسازی، رصد پروژه‌های بزرگ ساختمانی را در دستور کار قرار داد و مشخص شد مجوزهای داده شده به پروژه‌های این شرکت در دولت سابق، غیرقانونی بوده‌است.

دادستان کل کشور نیز روز دوشنبه خبر داد که تیمی متشکل از کارشناسان اقتصادی و قضایی به ریاست مرتضی بختیاری، معاون امنیتی دادستان کل کشور، به موضوع پرونده «پدیده شاندیز» رسیدگی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ابراهیم رئیسی تصریح کرد: «موضوع تخلف پدیده شاندیز توسط چند سازمان به دادگستری اعلام شد... اما در شرایط فعلی نمی‌توان نظر قاطعی در مورد آن اعلام کرد تا رسیدگی انجام شود.»

خبرگزاری ایرنا در گزارش خود همچنین نوشت که سایت‌های مرتبط و حامی رئیس دولت قبل «سراسیمه» هرگونه ارتباط با مسئولان شرکت «پدیده شاندیز» را تکذیب می‌کنند.

پیش از این نام اسفندیار رحیم مشایی، رئیس محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین، در دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مطرح شده بود.

رسانه‌های ایران از عنایت‌الله ریاحی، یکی از متهمان این اختلاس، به عنوان خواهرزاده آقای مشایی نام برده‌اند. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، نیز در آبان‌ماه سال ۹۰ تائید کرده بود که وی از بستگان آقای مشایی است.

XS
SM
MD
LG