لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

مخالفت روحانی با مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز شنبه ۲۷ دی ماه، درباره آینده اجرای تصمیم فیلترینگ سه نرم‌افزار موبایلی «لاین»، «تانگو» و «واتس‌اپ» گفت: «نظر رئیس‌جمهور این است که شبکه‌هایی که مخاطب انبوه دارد نباید مسدود شوند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، علی جنتی افزود که دستور فیلترینگ این سه نرم‌افزار فعلاً اجرا نشده‌است و در حال کار هستند.

او با اشاره به اینکه تصمیم مسدود شدن لاین، واتس‌اپ و تانگو در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اتخاذ نشده‌است، افزود: «قوه قضائیه مستقیماً به موضوع وارد شده‌است. اما تاکید کرد که نمی‌خواهد درباره این اقدام قوه قضائیه صحبت کند.»

پیشتر خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از یک منبع آگاه در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گزارش داده بود که دستور قضایی برای فیلترینگ کامل واتس‌اپ، لاین و تانگو در روز ۱۷ دی ماه صادر شده‌است.

به نوشته فارس، آقای جنتی گفت که نظر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، این است که شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی که به صورت انبوه، مخاطب دارند و از آنها استفاده می‌شود، نباید مسدود شوند.

این در حالی است که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، چهارشنبه گذشته، ۲۴ دی ماه، با تکذیب توافق دولت و قوه قضائیه بر سر اجرا نشدن حکم فیلترینگ برخی از نرم‌افزارهای ارتباطی گفت که این نرم‌افزارها طبق دستور قضایی باید فیلتر شوند.

این مقام قوه قضائیه گفته بود که دستگاه‌های مربوطه موظف به اجرای دستورهای قضایی صادرشده هستند.

دادستان تهران این سخنان را یک روز پس از گزارش خبرگزاری مهر در مورد توافق دو قوه مجریه و قضائیه برای مسکوت ماندن حکم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در موبایل ابراز داشت.

خبرگزاری مهر همچنین نوشته بود که این حکم به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مجری ابلاغ شده اما این وزارتخانه برای اجرای آن دست نگه داشته‌است.

به نوشته خبرگزاری فارس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «باید با استفاده از روش‌های هوشمند، موارد زیان‌بخش این نرم‌افزارها را فیلتر کرد، اما اینکه یک بزرگراه را مسدود کنیم اشتباه است.»

وی درباره اینکه سرانجام تصمیم فیلترینگ لاین، تانگو و واتس‌اپ چه خواهد شد، گفت: «این تصمیم فعلاً اجرا نشده‌است و این نرم‌افزارها کماکان در حال ادامه کار هستند.»

علی جنتی پیش از این نیز بارها با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی موبایلی مخالفت کرده‌است.

XS
SM
MD
LG