لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

ابتکار: خشکسالی در ايران تا ۲۰۵۰ حدود ۱۱ برابر می شود


رييس سازمان حفاظت محيط زيست ايران ،روز سه شنبه،۳۰ دی، گفت که تا سال ۲۰۵۰ براساس «پيش بينی ها» خشکسالی و کاهش نزولات جوی در ايران، ۱۱ برابر «شرايط فعلی»خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا،معصومه ابتکار در ديدار با کاوه زاهدی، مدير منطقه ای آسيا و اقيانوسيه برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد، تصريح کرد: «اين شرايط موجب نگرانی عميق در خصوص آينده ايران، منطقه و جهان شده است.»

وی با اشاره به اينکه اکنون ايران با «چالش ها و مسايل» زيست محيطی زيادی مواجه است از برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد (يونپ) خواست که در« تدوين ساز و کاری» برای جلوگيری از گسترش اين مشکلات با ايران همکاری کند.
ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضانوردی آمريکا، اوايل سال گذشته گزارشی منتشر کرد و در آن ايران را در شمار ۴۵ کشوری قرار داد که دچار «خشکسالی شديد» شده و در معرض «بحران» قرار دارند.

هشدار درباره خشکسالی در ايران در ماه‌های گذشته و همزمان با هشدارها درباره کمبود آب آشاميدنی در شهرها و روستاهای ايران شدت گرفته است.

شاهرخ فاتح، رئيس مرکز ملی خشکسالی ايران، روز سه‌شنبه، ۲۲ مهر، از کاهش پياپی بارندگی در ۱۹ استان کشور در دو سال گذشته خبر داد و اين کاهش را «زنگ خطر خشکسالی شديد» در اين مناطق از ايران دانست.

اين در حالی است که فرود شريفی، قائم مقام معاونت فناوری رياست جمهوری ايران، روز هشتم مهر گفته بود که ايران پيش از اين نيز ده دوره خشکسالی را از سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۸۳ تجربه کرده است.

ايمان باباييان، محقق ارشد مرکز اقليم‌شناسی ايران، روز چهارم مردادماه گفته بود که پژوهش‌های اين مرکز نشان می‌دهد تا ۹۰ سال آينده ميزان بارندگی در ايران ۱۰ درصد کاهش می‌يابد.

به گفته آقای باباييان، تداوم خشکسالی‌های کنونی باعث شده است ايران از هم‌اکنون وارد مرحله سوم خشکسالی شود، مرحله‌ای که به «خشکسالی هيدرولوژيکی» معروف است و طی آن سفره‌های آب زيرزمينی رفته‌رفته از ميان می‌روند.

خانم ابتکار در ادامه سخنان خود با ابراز نگرانی از وضعيت تالاب های ايران به ويژه تالاب هامون، افزود: «خوشبختانه رديف بودجه ای برای احيای درياچه اروميه، تالاب های هامون، انزلی و پريشان پيش بينی شده است.»

وی تصريح کرد:«اميدواريم با جذب مشارکت سازمان ملل و همکاری بيشتر افغانستان در کنار اين جذب بودجه ای، موفق به حل بحران تالاب هامون شويم.»

تالاب هامون در استان سيستان و بلوچستان ايران واقع شده و آب رود هيرمند يا هلمند ، از استان هلمند افغانستان، به اين درياچه می‌ريزد.

قرارداد حق‌آبه هيرمند، سال ۵۱ خورشيدی بين ايران و افغانستان امضا شد. امامسوولان جمهوری اسلامی می‌گويند، از اواخر دهه ۱۳۷۰ و افزايش خشکسالی در سيستان و بلوچستان، ميزان ورودی آب رودخانه هيرمند به درياچه هامون کم شده است.

سازمان حفات محيط زيست ايران در فروردين ماه اعلام کرده بود که بيش از پنجاه درصد از تالاب‌ها و درياچه‌های کشور خشک شده يا در معرض نابودی قرار دارند.
بر اساس آمارهايی که در وبسايت سازمان حفاظت محيط زيست ايران منتشر شده، در حال حاضر شش تالاب، از جمله هامون، انزلی و بختگان، در فهرست تالاب‌های در معرض خطر، موسوم به فهرست مونترو، قرار گرفته‌اند.

هيات دولت ايران ۷۲۹ ميليارد تومانی برای اجرايی شدن مطالعات «ستاد احيای درياچه اروميه» اختصاص داده است.

مقام‌های رسمی ايران می‌گويند تنها يک‌سوم از درياچه اروميه، بزرگ‌ترين درياچه داخلی ايران و دومين درياچه آب شور جهان، باقی مانده است. بخش عمده‌ای از اين درياچه طی سال‌های اخير خشک شده است.

XS
SM
MD
LG