لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۱

شورشیان شیعه حوثی کاخ ریاست جمهوری یمن را «تصرف کردند»


گزارش‌های رسیده از یمن حاکی است که شورشیان شیعه حوثی ساعاتی پیش کاخ ریاست جمهوری در صنعا، پایتخت، را به تصرف خود در آوردند، اقدامی که از سوی یکی از فرماندهان ارتش این کشور «کودتا» خوانده شده است.

درگیری روز سه شنبه ۳۰ دی ماه در اطراف کاخ ریاست جمهوری پس از آن آغاز شد که شورشیان تلاش کردند تا یک پست بازرسی در اطراف این ساختمان ایجاد کنند که به گفته شاهدان عینی، با مقاومت گارد ریاست جمهوری روبرو شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرهنگ صالح الجمالانی، فرمانده گارد ریاست جمهوری یمن، گفته است که شورشیان سه شنبه عصر به کاخ حمله کردند.

وی اظهار داشت: شورشیان از سوی عوامل نفوذی در کاخ پشتیبانی می‌شدند و اقدام به غارت انبار اسلحه در زیر زمین ساختمان ریاست جمهوری کردند.

این گزارش می‌افزاید که عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، در زمان حمله در ساختمان ریاست جمهوری حضور نداشته است.

به گزارش رویترز، یکی از رهبران حوثی با تکذیب حمله به کاخ ریاست جمهوری برای تصرف آن، گفته که هدف آن‌ها حفاظت از این محل برای جلوگیری از سرقت سلاح‌های کاخ توسط نیروهای امنیتی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده‌ است که منزل رییس جمهوری یمن به مدت نیم ساعت هدف حملات آتشباری شورشیان بوده ولی به وی آسیبی وارد نشده است.

حمله شورشیان به کاخ ریاست جمهوری در زمانی صورت گرفت که طرفین در حال مذاکره برای تعیین ترکیب کمیته‌ای ۸۵ نفره بودند که طبق پیش نویسِ قانون اساسی یمن، باید قوانین نظام فدرالی این کشور را تدوین کند.

نادیا السقاف، وزیر اطلاع‌رسانی یمن، در یک پیام توئیتری گفته که رییس جمهوری یمن از سوی شورشیانی هدف حمله قرار گرفته است که به دنبال ساقط کردن رژیم هستند.

شورشیان روز دوشنبه نیز خانه نخست وزیر یمن را به محاصره خود در آوردند.

در نبردهای روز دوشنبه میان حوثی‌ها و ارتش یمن در اطراف کاخ ریاست جمهوری دستکم ۹ تن کشته شدند. شیعیان حوثی دیروز رادیو و تلویزیون دولتی یمن را اشغال کردند و روز سه شنبه حضور مسلحانه سنگین آنان در سراسر صنعا به چشم می‌خورد.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شورای امنیت سازمان ملل لحظاتی پیش پشت درهای بسته نشستی را برای بررسی اوضاع یمن آغاز کرد.

جمال بن عمر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در حال گزارش دادن به این شورا است.

این گزارش می‌افزاید که نشست اضطراری شورای امنیت به درخواست بریتانیا برگزار شده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در اظهار نظری پیرامون وقایع یمن خواستار توقف فوری درگیری‌ها در پایتخت شده است.

دفتر مطبوعاتی‌بان کی مون با انتشار بیانیه‌ای به نقل از وی گفته است که «دبیرکل سازمان ملل عمیقا نگران بد‌تر شدن وضعیت در یمن است».

یمن در ماه‌های اخیر بار دیگر شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و حوثی‌ها بوده است که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شوند.

این گروه در سپتامبر گذشته بخش‌های زیادی از پایتخت یمن را به تصرف خود در آورد ولی کاخ ریاست جمهوری در جنوب این شهر از تهاجم آن‌ها مصون ماند.

تنش‌ها در روزهای اخیر پس از آن به اوج خود رسید که حوثی‌ها احمد عواد بن مبارک، رییس دفتر ریاست جمهوری یمن، را در روز شنبه ربودند.

XS
SM
MD
LG