لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

«روشن ماندن تلفن همراه»، دلیل احتمالی کشته شدن فرمانده سپاه در جولان


بر اساس گزارش روزنامه‌های عربی و لبنانی، ردگیری تلفن همراه محمد علی الله‌دادی، از فرماندهای سپاه پاسداران، به احتمال زیاد به کشته شدن او منجر شده‌است.

روزنامه‌های لبنان شنبه چهارم و یکشنبه پنجم بهمن نوشته‌اند، تحقیقات حزب الله این احتمال را تقویت کرده‌است که کشته شدن سرتیپ پاسدار الله‌دادی نتیجه اشتباه خود او در باز گذاشتن تلفن همراهش در مناطق حساس نظامی بود.

براساس این گزارش‌ها، بازبودن تلفن همراه سردار الله دادی به هنگام بازدید مشترک او و شبه نظامیان ارشد حزب الله از نزدیکی مرز سوریه با اسرائیل، امکان حمله یکشنبه گذشته به کاروان خودروهای حزب الله را فراهم کرد.

هدف قرار دادن کاروان خودروهای حزب الله از طریق حمله هوایی به «مزرعه الامل» در قنیطره در بلندی‌های سوری جولان و در فاصله بسیار نزدیکی از مرز سوریه با اسرائیل رخ داد.

غیر از سرتیپ پاسدار الله دادی که فرمانده پیشین سپاه الغدیر یزد بود، جهاد مغنیه، پسر عماد مغنیه، فرمانده به قتل رسیده حزب الله، محمد حسن عیسی، فرمانده میدانی حزب الله و نیز شمار دیگری از نیروهای حزب الله کشته شدند.

روزنامه کویتی الرای نخستین روزنامه عربی منطقه بود که در روزهای گذشته نوشته بود، بازبودن تلفن همراه سردار الله دادی امکان ردگیری حضور این خودروها در قنیطره را فراهم کرد.

سپس روزنامه لبنانی السفیر پنج‌شنبه گذشته و آنگاه روزنامه دیگر آن کشور، الجمهوریه، شنبه چهارم بهمن و دیلی استار، روزنامه انگلیسی‌زبان بیروت، یکشنبه پنجم بهمن این خبر را با برخی جزئیات بازنشر کرده‌اند.

الجمهوریه با استناد به منابع حزب الله لبنان که در روزهای اخیر تحقیقاتی در خصوص دلایل موفقیت حمله دشمن به این کاروان انجام داده‌اند، نوشته‌است، سردار الله دادی از دمشق راهی پیوستن به کاروان نیروهای حزب الله در قنیطره شد و در طول تمامی مسیر تلفن همراهش باز بود.

به نوشته رسانه‌های لبنان، کشته شدن الله دادی تنها چند روز پس از آغاز به کار اتاق جدیدی که ایران، حزب الله و سوریه برای انجام عملیات مشترک در منطقه برپا کرده بودند، رخ داد.

اسرائیل مسئولیت حمله هوایی را قبول نکرده اما آن را نیز رد نکرده‌است، اما حزب‌الله، سوریه و ایران آن را کار اسرائیل می‌دانند.

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران در واکنش تاکید کرده‌اند تا «نابودی» اسرائیل از پای نمی‌نشینند. حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران شنبه چهارم بهمن اسرائیل را به انتقامگیری از نوعی کم‌سابقه و «ویژه» تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده شاخه قدس سپاه، پنجشنبه در آیین خاکسپاری الله دادی در شهر سیرجان در استان کرمان گفت، الله دادی این «توفیق» نصیبش شده بود که در سال‌های اخیر در «عرصه بین‌الملل و دفاع از جهان اسلام در لبنان و سوریه» حضور داشته باشد.

یک مقام امنیتی اسرائیل سه شنبه گذشته به رویترز گفته بود، اسرائیل از وجود ژنرال ایرانی در میان کاروان یادشده خبر نداشته و او هدف نبوده‌است.

به گزارش دیلی استار، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله، نیز یکشنبه پنجم بهمن، در بیروت گفت، اسرائیل «مستقیما نیروهای حزب الله را هدف گرفت».

به گفته شیخ قاسم، این نوع حمله که «در فاصله چهار کیلومتری از مرز سوریه با اسرائیل رخ داد»، آغاز «معادله‌ای جدید» میان حزب الله و اسرائیل است.

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، هفته گذشته گفت ارزیابی کشورش این است که حزب الله و سایر نیروهای هم‌پیمان با آن در حال حاضر همه توان خود را برای بقای حکومت بشار اسد به کار می‌برند و از این‌رو در چنین وضعی در جستجوی درگیری‌های خاص با اسرائیل نیستند.

بسیاری از کارشناسان نظامی جهان براین باور هستند که واحد اطلاعاتی ارتش اسرائیل بسیار قوی است.

این کارشناسان می‌گویند، یکی از مهم‌ترین یگان‌های شنود اسرائیل از ده‌ها سال قبل در بلندی‌های اشغالی جولان قرار دارد که از آنجا تحرکات مربوط به همکاری‌های سوریه با سایر نیروها، مانند حزب الله، رصد می‌شود.

ایران به تازگی تایید می‌کند که در جنگ داخلی سوریه از طریق نقش «مشورتی» دخیل است.

XS
SM
MD
LG