لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

ایران: اجازه بحث درباره توان موشکی خود را نمی‌دهیم


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که توان دفاعی و موشکی ایران هیچ‌گاه در جریان مذاکرات هسته‌ای موضوع بحث نبوده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای عراقچی روز سه‌شنبه، ۱۴ بهمن اظهار داشت: «برنامه موشکی کشورمان ماهیت کاملا دفاعی دارد و جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان مسائل دفاعی کشور را قابل مذاکره نمی‌داند و در مورد آن حاضر به گفت‌و‌گو با هیچ طرف خارجی نیست.»

این اظهارات پس از آن منتشر شده است که جن ساکی، وزارت خارجه ایالات متحده با ابراز نگرانی از گزارش‌ها درباره پرتاب ماهواره ایرانی به فضا گفت که در جریان مذاکرات هسته‌ای یکی از موضوعات مورد بحث مسئله موشک‌های بالستیک ایران و قابلیت آنها در حمل کلاهک هسته‌ای است.

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که چهارمین ماهواره بومی آن به نام «فجر» به فضا پرتاب شده و در مدار زمین قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اقدام را «تهدیدی خطرناک برای منطقه» دانست و گفت که «جامعه بین‌الملل هم نسبت به تلاش‌های ایران برای توسعه توان موشکی خود نگرانی‌های درازمدتی دارد».

اما عباس عراقچی با رد این اظهارات می‌گوید که ماهواره‌های ایرانی با اهدافی صلح‌آمیز طراحی شده است.

وی اظهار داشت: «ارسال ماهواره فجر به فضا و قرار دادن آن در مدار زمین که به پشتوانه فناوری و دانش علمی پیشرفته فرزندان این مرز و بوم صورت گرفته در راستای رویکرد دراز مدت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در فضا و تقویت زیر ساخت‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی کشور است. ماهواره بر سفیر هم که این ماهواره را در مدار زمین قرار داده است با اهداف کاملا صلح آمیز طراحی و ساخته شده است.»

معاون وزیر خارجه ایران در نهایت گفت: «هیچ‌گاه در چارچوب گفت‌و‌گوهای هسته‌ای کشورمان با ۱+۵ چه در گذشته و چه در حال حاضر، اجازه طرح و مذاکره درخصوص توان دفاعی و موشکی کشور داده نشده و در آینده نیز داده نخواهد شد.»

مقامات ایران پیش از این نیز تاکید کرده بودند سامانه‌های موشکی ایران موضوع بحث در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی نیست.

XS
SM
MD
LG