لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۸

گروه «حکومت اسلامی» خلبان اردنی را «زنده سوزانده است»


تصویری از معاذ الکساسبه، خلبان اردنی
تصویری از معاذ الکساسبه، خلبان اردنی

گروه «حکومت اسلامی» با انتشار ویدئویی مدعی شده است که خلبان اردنی به اسارت گرفته شده را زنده سوزانده است. این خلبان پس از سقوط هواپیمایش در سوریه در ماه دسامبر به اسارت این گروه در آمده بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در این ویدئو مردی که تصور می‌شود معاذ الکساسبه، خلبان اردنی، باشد در یک قفسه فلزی در میان آتش دست و پا می‌زند.

اعضای خانواده این خلبان اردنی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که فرمانده ارتش این کشور خبر مرگ فرزندشان را به آنها اطلاع داده است.

در همین حال، تلویزیون دولتی اردن گفته است معاذ الکساسبه در واقع ماه گذشته به قتل رسیده است.

این تلویزیون افزود: خلبان اردنی روز سوم ژانویه و پیش از پیشنهاد گروه «حکومت اسلامی» برای نجات جان وی و آزادی دو گروگان ژاپنی در ازای آزادی ساجده الریشاوی، زن بمبگذار عراقی، کشته شده بود.

اردن خواستار ارائه شواهدی مبنی بر زنده بودن خلبان خود پیش از انجام مبادله زندانیان با گروه حکومت اسلامی شده بود.

گفت‌وگو با آرش آرامش، کارشناس امنیتی، درباره کشته شدن خلبان اردنی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:36 0:00
لینک مستقیم

در ویدئو و عکس‌های منتشره در اینترنت، مردی که در آتش می‌سوزد لباس نارنجی شبیه سایر اسیران گروه حکومت اسلامی به تن دارد که طی ماه‌های گذشته کشته شده‌اند.

گروه یاد شده که تاکنون ویدئوهای متعددی از گردن زدن اسیران خود منتشر کرده است، از کشتن دو گروگان ژاپنی خود در هفته گذشته خبر داد.

شبه نظامیان حکومت اسلامی از زمان آغاز حملات ایالات متحده آمریکا و متحدانش به مواضع آن‌ها در عراق و سوریه در ماه ژوئیه گذشته تحت فشار شدیدی قرار گرفته‌اند و برخی از مناطق تحت تصرف خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر، باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز سه شنبه گفت اگر ویدئوی ادعایی درباره زنده سوزاندن خلبان اردنی صحت داشته باشد، این موضوع نشان دهنده «سبعیت» چنین سازمانی است.

وی اظهار داشت: «اگر چنین ویدئویی صحت داشته باشد، این بیانگر ماهیت پلید و سبعانه این گروه است».

آقای اوباما افزود: «در صورت افزایش آمادگی و عزم خود در ائتلاف جهانی، مطمئنا گروه حکومت اسلامی «در نهایت شکست خواهد خورد».

رییس جمهوری آمریکا گفت که این گروه تنها به دنبال کشتار و ویرانی است.

در همین حال، ارتش اردن در پی اعلام خبر مرگ خلبان خود گفت که انتقام خون وی را خواهد گرفت.

ژنرال ممدوح الامیری، سخنگوی ارتش، اظهار داشت: «خون شهید هدر نخواهد رفت و ... انتقام‌گیری متناسب با این فاجعه خواهد بود که همه اردنی‌ها را مصیبت زده کرده است».

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که ملک عبدالله پادشاه اردن سفر خود را به آمریکا نیمه تمام خواهد گذاشت و به کشور بر می‌گردد. وی قرار است روز سه شنبه با باراک اوباما دیدار و گفت‌وگو کند.

در تحولی دیگر، منابع امنیتی اردن گفته‌اند که ساجده الریشاوی، زن عراقی متهم به بمبگذاری، را روز چهارشنبه اعدام خواهند کرد.

ریشاوی که متهم به مشارکت در بمبگذاری‌های سال ۲۰۰۵ در امان است به اعدام محکوم شده ولی حکم وی تاکنون به اجرا در نیامده بود.

اکنون یکی مقام امنیتی اردن که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید که «حکم اعدام وی همراه با دیگر شبه نظامیان اسلامگرا از جمله زیاد کربولی، عضو القاعده و سایر کسانی که به منافع اردن حمله کرده‌اند به اجرا در خواهد آمد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد مومانی، سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات اردن، نیز گفته است: «اردن پاسخی کوبنده خواهد داد».

وی اظهار داشت: «هر کسی که نسبت به اتحاد اردنی‌ها تردید دارد، ثابت می‌کنیم که در اشتباه به سر می‌برد».

وزیر ارتباطات اردن افزود: «خلبان اردنی به هیچ قبیله خاصی وابسته نبود یا از یک خانواده حاکم برنخاسته بود، او فرزند همه اردنی‌ها بود».

XS
SM
MD
LG