لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

فرمانده سابق سپاه تهران: در اعتراضات ۸۸ بیش از ۸۳۰ نفر قطع نخاع شدند


حسین همدانی، فرمانده سابق سپاه استان تهران
حسین همدانی، فرمانده سابق سپاه استان تهران

خبرگزاری فارس روز شنبه، ۱۸ بهمن، به نقل از حسین همدانی، فرمانده سابق سپاه استان تهران، خبر داد که بیش از ۸۳۰ نفر در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «قطع نخاع» شده‌اند.

این بخش از سخنان آقای همدانی ساعاتی پس از انتشار این خبر از خبرگزاری فارس حذف شد و امر مشابهی نیز در خبرگزاری تسنیم رخ داد. این خبر اما، در «مشرق‌نیوز» و سحام‌نیوز نیز بازتاب داشته است.

آقای همدانی با اشاره به تلاش برخی افراد برای به گفته او «بخشش سران فتنه»، با بیان اینکه «آنان قابل بخشش نیستند»، گفته است که «بیش از ۸۳۰ نفر در جریان آتش فتنه قطع نخاع شدند.»

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» و از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این سال به عنوان «سران فتنه» نام می‌برند.

آقای همدانی توضیح بیشتری درباره جزئیات به گفته او «قطع نخاع» شدن این افراد و هویت آنان نداده‌است.

گفته‌های این فرمانده سپاه در حالی است که وب‌سایت‌های نزدیک به معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از کشته شدن حداقل ۷۲ نفر و مجروح شدن شدید حداقل ۱۶۰ نفر در جریان راهیپمایی‌های اعتراضی در این سال خبر داده‌اند.

وب‌سایت ندای سبز آزادی، پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود که «کمیته پیگیری امور آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات» که توسط میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تشکیل شده بود، بیش از ۳۰۰ گزارش درباره کشته‌شدگان در جریان راهپیمایی‌های اعتراضی دریافت و در مدت فعالیت خود ۷۲ گزارش را «مستند» کرده‌است.

به گفته این وب سایت، «کمیته پیگیری امور آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات» در زمان فعالیت خود همچنین «اطلاعات مستند» بیش از ۱۶۰ نفر از زخمی شدگان حوادث پس از انتخابات را گردآوری کرده بود.

در مقابل این اظهارات، برخی از نمایندگان مجلس و افراد نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی نیز گفته‌اند که در جریان اعتراضات سال ۸۸ تعدادی از نیروهای بسیجی و همچنین مردم عادی نیز کشته و مجروح شده‌اند.

غلامعلی حداد عادل، نماینده تهران در مجلس آذر ماه سال ۸۸ گفته بود که ۳۷ نفر در حوادث پس از انتخابات کشته شده‌اند، که ۲۰ نفر از آن‌ها بسیجی بوده‌اند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز اسفند ۹۱ گفته که یکی از ماموران این نیرو در جریان اعتراض‌های سال ۸۸ قطع نخاع شده‌است.

آقای همدانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «به اعتقاد بسیاری، سناریوی غرب در موضوع قتل ندا آقاسلطان و تلاش برای انداختن آن به گردن نظام، به تنهایی برای سقوط ایران کافی بود که البته رهبر معظم انقلاب تمام ابعاد این فتنه بزرگ را با همراهی مردم خنثی کردند.»

ندا آقاسلطان یکی از ده‌ها نفری بود که در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ روز شنبه ۳۰ خرداد در محلهٔ امیرآباد تهران به ضرب گلوله کشته شد. انتشار فیلم کوتاهی از لحظات جان سپردن وی که با تلفن همراه گرفته شد، بازتاب فراوانی در رسانه‌های جهان به‌دنبال داشت.

در روزهای بعد از کشته شدن ندا آقا سلطان، اخباری منتشر شد که قاتل او یک عضو بسیج بوده‌است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین و محمد جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه پیش از این ام‌ای۶ (سرویس اطلاعاتی بریتانیا) را متهم کرده‌اند که در قتل ندا آقا سلطان دست داشته‌است.

XS
SM
MD
LG