لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

انگیزه قتل سه دانشجوی مسلمان در آمریکا «اختلاف بر سر پارکینگ» اعلام شد


کریگ استیفن هیکس، قاتل سه دانشجوی مسلمان در آمریکا معرفی شده است.
کریگ استیفن هیکس، قاتل سه دانشجوی مسلمان در آمریکا معرفی شده است.

یک مرد مسلح که در شبکه‌های اجتماعی پیام ضد مذهبی منتشر کرده است به جرم قتل سه دانشجوی مسلمان در نزدیکی دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا بازداشت شده است.

پلیس شهر چپل هیل در کارولینای شمالی روز چهارشنبه ۲۲ بهمن گفته است، ظاهرا انگیزه قتل مشاجره دائمی بر سر پارگینگ بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کریگ استیفن هیکس یک مرد ۴۶ ساله به اتهام سه مورد قتل عمد بازداشت شد. پلیس چپل هیل در کارولینای شمالی در بیانیه‌ای افزود که او در زندان ایالتی دورهام زندانی می‌شود.

در همین حال فعالان مسلمان از پلیس خواسته‌اند که درباره احتمال دخالت نفرت مذهبی در قتل این سه دانشجو که روز سه‌شنبه اتفاق افتاد و هر سه آن‌ها در فعالیت‌های انساندوستانه شرکت داشتند، تحقیق کند.

پلیس در بیانیه‌ای گفت: «تحیقات مقدماتی ما نشان می‌دهد انگیزه این جنایت مشاجره دائمی بر سر پارکینگ بوده است. کریگ استیفن هیکز با کارآگاهان پرونده همکاری می‌کند و احتمالا در مراحل بعدی اطلاعات بیشتری منتشر خواهد شد».

کریس بلو، رییس پلیس چپل هیل، در بیانیه‌ای گفت: «ما از نگرانی عمومی در مورد احتمال انگیزه‌های مذهبی در این جنایت آگاهی داریم و تمام راه‌های ممکن برای بررسی این احتمال را دنبال خواهیم کرد».

در تصویر پروفایل کریگ استیفن هیکز در شبکه فیس‌بوک نوشته شده است: «خداناباوران برابری طلب». او در این صفحه نظرات و نقل قول‌های متعددی درباره انتقاد و مخالفت با مذهب را منتشر کرده است.

کریگ استیفن هیکز روز ۲۰ ژانویه تصویری از یک کلت کالیبر ۳۸ در فیس‌بوک خود منتشر کرد و افزود: این اسلحه پُر و متعلق به او است.

او نوشت: «بله، اسلحه کالیبر ۳۸ من پر از گلوله و همراه با جلد چرمی و یک خشاب اضافه یک پوند و پنج و نیم اونس وزن دارد».

قربانیان این تیراندازی ضیا شادی برکات ۲۳ ساله، همسر ۲۱ ساله او به نام یُسر محمد ابوصالحه و خواهر ۱۹ ساله او به نام رازن بودند.

ضیا شادی برکات دانشجوی سال دوم دندانپزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی بود. بنا به اطلاعات صفحه یادبود قربانیان در فیسبوک، او و یُسر محمد اخیرا ازدواج کرده بودند و قرار بود او نیز از پاییز در همین رشته تحصیلات خود را شروع کند.

رازن ابو صالح ۱۹ ساله نیز در یکی از کالج‌های وابسته به همین دانشگاه تحصیل می‌کرد.

بیانیه درباره انگیزه‌های ضد مذهبی قتل

سخنگوی شورای روابط مسلمانان آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که این سه مقتول مسلمان بودند.

نهاد عواد مدیر اجرایی این شورا گفت: «با توجه به طبیعت بی‌رحمانه این قتل، اظهارنظرهای ضد مذهبی متهم و همچین گرایش‌های مذهبی دو نفر از قربانیان و افزایش فضای ضد مسلمانان در آمریکا، ما از دولت و مسئولان قضایی ایالتی مصرانه می‌خواهیم هر چه زود‌تر نگرانی و گمان زنی‌ها در باره انگیزه‌های جانبدارانه در این پرونده را بررسی کنند».

این قتل‌ها به موجی از ابراز نظر در شبکه‌های اجتماعی، موضوع خطراتی که جان مسلمان را تهدید می‌کند و بحث در مورد احتمال وجود نفرت مذهبی به عنوان انگیزه این قتل‌ها دامن زده است.

پلیس گفت ماموران ساعت پنج و ۱۱ دقیقه بعد از ظهر پس از دریافت گزارش شلیک گلوله در محل حاضر شدند و سه مقتول را در حالی یافتند که‌‌ همان لحظه مرده اعلام شدند.

XS
SM
MD
LG