لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

اوباما قتل «بی‌رحمانه» سه جوان مسلمان در آمریکا را محکوم کرد


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، قتل سه جوان مسلمان این کشور در ایالت کارولینای شمالی را «قتلی هولناک و بی‌رحمانه» توصیف کرد و گفت که هیچ کسی در آمریکا نباید به خاطر دینش مورد هدف قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوباما روز جمعه ۲۵ بهمن ماه اعلام کرد که هرگز هیچ کسی در آمریکا نباید به خاطر اینکه چه کسی هست، چه شکلی هست یا چگونه پرستش می‌کند، مورد حمله قرار گیرد.

این اظهارات یک روز پس از آن اعلام شد که «اف بی‌آی»، پلیس آمریکا، گفت که تحقیقات ابتدایی را جدا از بررسی‌های پلیس محلی درباره اینکه ضارب این سه مسلمان جوان آیا قوانین فدرال را شکسته است یا نه، آغاز خواهد کرد.

جسد این سه جوان مسلمان که گلوله به سر آن‌ها شلیک شده بود، روز سه شنبه در آپارتمانی در شهر چپل هیل کارولینای شمالی پیدا شد و چند ساعت بعد، پلیس اعلام کرد که مردی ۴۶ ساله به نام گریک هیکس خود را تسلیم کرده و مسئولیت شکلیک گلوله به سر این افراد را به عهده گرفته است.

ضیا شادی برکات، همراه با خواهرش رزان محمد و همسرش یُسر محمد ابو صالحه کسانی بودند که به دست هیکس که در صفحه فیس بوک خود در مورد خداناباوری تبلیغ می‌کرد، به قتل رسیده‌اند.

خانواده این قربانیان از رییس جمهوری آمریکا خواسته بودند که مقامات فدرال تحقیقات پیرامون این موضوع را آغاز کند که آیا انگیزه قاتل، مسلمان بودن این جوانان بوده است یا نه.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، روز پنجشنبه از اوباما به دلیل سکوت در قبال قتل این سه مسلمان انتقاد کرد.

در این میان‌، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز از قربانیان این حادثه که همه آن‌ها در فعالیت‌های انساندوستانه مشارکت داشته‌اند، تجلیل کرد.

پلیس فدرال هنوز نظر خود را درباره اینکه آیا انگیزه قاتل نفرت مذهبی بوده یا نه، ابراز نکرده است. پلیس محلی نیز به اختلاف قاتل با مقتولین بر سر پارکینگ اشاره کرده و گفته است که در حال بررسی انگیزه نفرت دینی نیز هست.

محمد ابو صالحه پدر خانم یسر نیز به شبکه تلویزیونی «سی ان ان» گفته است که دخترش قبلا نیز درباره رفتار هیکس با وی شاکی بود و می‌گفت که فکر می‌کند هیکس از آن‌ها «به خاطر آنچه (مسلمان) هستند، نفرت دارد».

این سه مسلمان روز پنجشنبه، ۲۳ بهمن، طی مراسمی که بیش از پنج هزار تن در آن شرکت کرده بودند، به خاک سپرده شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پدر دو دختر قربانی در مراسم گفته است که فرزندانش قربانی تنفر مذهبی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG