لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

وزیر اطلاعات: در عملیات سراوان «چند مقر تروریستی» منهدم شد


محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران

دو روز پس از اظهارات نماینده سراوان مبنی بر کشف ۲۰۰ کیلوگرم مواد منفجره در شهر سراوان، وزیر اطلاعات ایران از «انهدام چند مقر» یک گروه به گفته او «تروریستی» در این شهر خبر داده و مواد منفجره کشف شده در این عملیات را ۳۵۰ کیلوگرم اعلام کرد.

وزیر اطلاعات هم‌چنین از دستگیری شماری از اعضای این گروه در استان سیستان و بلوچستان، با همکاری قرارگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود علوی، روز شنبه، ۲۵ بهمن، گفت که این علمیات به گفته او «پیچیده اطلاعاتی» در تاریخ‌های ۱۶ و ۲۲ بهمن انجام شده‌است.

به گفته آقای علوی، افراد بازداشت شده در قتل چند نفر از معلمان منطقه بلوچستان و همچنین ترور نیروهای نظامی و انتظامی منطقه و بمب‌گذاری‌های کنار جاده‌ای «نقش داشته‌اند.»

وزیر اطلاعات تصریح کرد: «در عملیات اخیر مقادیر زیادی اسلحه اعم از سلاح‌های گرم و سرد و سلاح‌های گرم اعم از تفنگ، کلت و همچنین بمب‌های دست‌ساز، جلیقه‌های انفجاری و همچنین مجموعه‌های فراوانی بمب‌های دست‌ساز که برای انفجار در مجامع و نقاط پرجمعیت تهیه شده بود، کشف و ضبط شد.»

وی مواد منفجره کشف شده در این عملیات اخیر را ۳۵۰ کیلوگرم ذکر کرد و افزود: «در صورتی که این حجم از مواد منفجره کشف نمی‌شد، این امکان برای این گروهک تروریستی فراهم می‌شد که آسیب زیادی را به مردم منطقه برسانند.»

آقای علوی در ادامه سخنان خود گفت که «مردم مناطق راسک و سرباز با همکاری خود مقدمات این عملیات موفقیت‌آمیز را فراهم آوردند.»

وی اشاره‌ای تعداد و هویت افراد دستگیر شده نکرده‌است.

دور روز پیش از این سخنان، هدایت الله میرمرادزهی نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی، خبر داد که مأموران امنیتی موفق شده‌اند در سراوان سیستان و بلوچستان یک انبار مهمات متعلق به یک گروه «مخالف» جمهوری اسلامی را کشف کنند که در آن ۲۰۰ کیلوگرم مواد منفجره وجود داشت.

به گفته وی، شناسایی این انبار مهمات، در پی کشف یک خانه تیمی و بازداشت سه تن از اعضای یک گروه «مخالف» جمهوری اسلامی و اعترافات این افراد صورت گرفته‌است.

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز شامگاه ۲۱ بهمن خبر داده بود که «عوامل ناامنی‌های هشت سال گذشته این استان با تلاش نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها دستگیر شده‌اند.»

به گفته آقای هاشمی، متهمان به چندین انفجار تروریستی در زاهدان، چابهار، ترورهای مختلف در سطح استان، بمب‌گذاری، تله‌های انفجاری بین جاده‌ای و سایر ناامنی‌ها از سال ۸۶ تا کنون «اعتراف کرده‌اند».

پس از ترور یک عضو نیروی بسیج و یک معلم در شهرستان راسک، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان روز دوشنبه ۱۵ دی، از دستگیری اعضای یک گروه به گفته او «تروریستی» در این رابطه خبر داده بود.

آقای رحیمی روز چهارشنبه ۲۴ دی، تعداد افراد دستگیر شده این گروه را ۱۸ نفر ذکر کرد و گفت که این افراد به قتل حداقل ۱۰ نفر و ترور تعدادی از افراد دیگر «اعتراف کرده‌اند.»

عصر روز پنج‌شنبه، ۱۱ دی، یک معلم و یک عضو نیروی بسیج منطقه در «روستای نصیرآباد»، از روستاهای نزدیک به شهر راسک در استان سیستان و بلوچستان، به دست دو موتورسوار به قتل رسیدند.

به‌جز این، گزارش‌های متعددی در ماه‌های اخیر منتشر شده‌است که حکایت از آن دارد تعدادی از نیروهای نظامی و انتظامی ایران در منطقه سیستان و بلوچستان توسط گروه‌های مسلح کشته شده‌اند.

روز یک‌شنبه، ۷ دی، روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، خبر داد که دو عضو ارشد این نهاد به همراه یک بسیجی در مرز سراوان در استان سیستان و بلوچستان توسط افراد مسلح کشته شده‌اند.

در نمونه دیگری از این خشونت‌ها، روز چهارشنبه، ۵ آذر، سه مأمور نیروی انتظامی شهرستان زَهَک در استان سیستان و بلوچستان در حین گشت‌زنی به قتل رسیدند.

یک روز پس از این حادثه جمشید رخشانی‌نسب، فرماندار زهک، گفت که «هفت مظنون به دخالت در این حادثه» دستگیر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG