لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

«تاکسی» جعفر پناهی برنده خرس طلایی جشنواره برلین شد‬


هانا سعیدی خواهر زاده جعفر پناهی به هنگام دریافت خرس طلایی جشنواره برلین.
هانا سعیدی خواهر زاده جعفر پناهی به هنگام دریافت خرس طلایی جشنواره برلین.

مراسم اختتاميه شصت و پنجمين دوره جشنواره فيلم برلين شنبه شب در محل کاخ اين جشنواره برگزار شد و خرس طلايی بهترين فيلم اين دوره به «تاکسی» از ايران رسيد.

جعفر پناهی فيلمساز ايرانی با دريافت اين جايزه مهم‌ترين جايزه ۳ سال اخير سينمای ايران را پس از جايزه اسکار اصغر فرهادی برای فيلم «جدايی نادر از سيمين» دريافت کرد.

آقای پناهی که به دليل حکم ممنوع الخروجی‌اش امکان حضور در اين جشنواره را نداشت، دو سال پيش هم برای فيلم «پرده» خرس نقره‌ای بهترين فيلمنامه را از همين جشنواره گرفته بود. در مراسم اختتاميه، هانا سعيدی از بازيگران فيلم تاکسی به نمايندگی از سازندگان فيلم، خرس طلايی را دريافت کرد.

هيئت داوران اين دوره برليناله به رياست دارن آرنوفسکی فيلمساز آمريکايی، فيلم تاکسی را از ميان ۱۹ فيلمی که در بخش مسابقه حضور داشتند، به عنوان بهترين فيلم انتخاب کرد.

آقای آرنوفسکی هنگام اعلام جايزه با اشاره به محدوديت‌های جعفر پناهی در ايران گفت که فيلم تاکسی سرشار از عشق فيلمساز به هنر و کشور و مخاطبانش است.

در ميان اين فيلم‌ها تعدادی از ساخته‌های شناخته شده‌ترين فيلمسازان دنيا از جمله ورنر هرتسوگ،ترنس ماليک و بيل کاندون قرار داشتند. فيلم تاکسی در زمان نمايش در جشنواره هم با تحسين زياد منتقدان حاضر در جشنواره و رسانه‌های خبری گوناگون روبرو شده بود.

با اين همه حجت‌الله ايوبی رئيس سازمان سينمايی وزارت ارشاد در نامه سرگشاده‌ای به دبير جشنواره برلين، از اينکه اين جشنواره با نمايش فيلم تازه پناهی به گفته او می‌خواهد «همه را سوار تاکسی سوتفاهم‌های تازه‌ای عليه مردم ايران نمايد» ابراز تاسف کرده بود.

ديتر کاسليک دبير جشنواره در مراسم اختتاميه بار ديگر بر رويکرد برليناله در توجه به فيلم‌های سياسی و اجتماعی تاکيد کرد و گفت خوشحال است که فيلم‌های اين دوره انعکاسی از وقايع فعلی دنيا هستند.

فيلم بريتانيايی «۴۵ سال» به کارگردانی اندرو های که در طول جشنواره با تحسين منتقدان روبرو شد، هر دو جايزه بازيگری را برای دو بازيگر شناخته شده‌اش دريافت کرد. شارلوت رمپلينگ و تام کورتِنی خرس‌های نقره‌ای بهترين بازيگران زن و مرد را به خانه بردند.

داوران در رشته کارگردانی هم دو خرس نقره‌ای دادند. يکی به کارگردان فيلم کمدی «آفريم» به نام ردو شوده. اين فيلم که داستانش در قرن نوزدهم می‌گذرد، محصول مشترک رومانی، بلغارستان و جمهوری چک است. خرس نقره‌ای ديگر هم به کارگردان فيلم لهستانی «بدن» به نام مارتسگوزا شوماوسکا رسيد.

خرس نقره ای جايزه بزرگ داوران هم به فيلم شيليايی «دکمه مروارید» رسيد. فيلم گواتمالايی «ايکسکانول» هم يک خرس نقره‌ای ويژه برای گشودن افق‌های تازه در سينما دريافت کرد. داوران خرس نقره‌ای بهترين فيلمنامه را هم به فيلم مستند شيليايی«دکمه صدف» دادند. پاتريسيو گوزمن نويسنده و کارگردان اين فيلم بود که بيشتر به روايت تصويری از طبيعت شيلی اختصاص داشت.

خرس نقره‌ای عملکرد هنری فوق‌العاده بخاطر فيلمبرداری فيلم آلمانی «ويکتوريا» به فيلمبردار اين فيلم و فيلمبردار فيلم «زير ابرهای برقی» محصول مشترک روسيه، اوکراين و لهستان رسيد.

دانيل بروئل بازيگر آلمانی که در فيلم «خداحافظ لنين» بازی کرده بود، بانگ جون-هو کارگردانی از کره جنوبی سازنده فيلم «برف روب»، مارتا دی لورنتيس تهيه کننده آمريکايی ، کلاديا يوسا کارگردان پرويی، آدری تاتو بازيگر فرانسوی فيلم «آملی» و متيو واينر تهيه کننده مجموعه تلويزيونی آمريکايی «مد من»، ديگر اعضای گروه داوری اين دوره از جشنواره برلين را تشکيل می‌دهند.

يک روز پيش از برگزاری مراسم اختتاميه، فدراسيون بين‌المللی منتقدان سينما، جوايز خود را از ميان فيلم‌های نمايش داده شده در دو بخش‌ مسابقه و پانورامای جشنواره برلين، به دو فيلم ايرانی اهدا کرده بودند.

فيلم «تاکسی» ساخته جعفر پناهی و فيلم «پريدن از ارتفاع کم» به کارگردانی حامد رجبی، که در بخش‌های مسابقه و پانوراما در جشنواره برلين حضور دارند، توانستند جوايز فدراسيون بين‌المللی منتقدان سينما را در اين بخش‌ها از آن خود کنند.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG