لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۹

«۷۰ درصد» کارگران ایرانی زیرخط فقر هستند


رحمت‌الله پور موسی، دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران، می‌گوید ۷۰ درصد کارگران ایرانی زیرخط فقر هستند.

وی روز دوشنبه ۲۷ بهمن، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: «در حال حاضر بسیاری از کارگران توان خرید کالاهای معمول برای زندگی را ندارند و بعضاً بسیاری از کالاها برای آن‌ها کالای لوکس تلقی می‌شود.»

به گفته آقای پورموسی، بیش از ۵۰ درصد حقوق کارگران صرف هزینه‌های مسکن و بهداشت می‌شود.

پیش از این نیز فعالان کارگری بارها اعلام کرده‌اند که حقوق دریافتی کارگران پائین‌تر از خط فقر است.

از جمله علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد گفته بود که ۹۰ درصد جامعه کارگری ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز با خط فقر فاصله چندانی ندارند.

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «با توجه به اینکه قدرت خرید کارگران حدود ۷۳ درصد افت داشته‌است، انتظار این است که امسال حقوق کارگران با توجه به تبصره دوم ماده ۴۱ قانون کار تعیین شود.»

آقای پورموسی اضافه کرد: «از نمایندگان کارفرمایان تقاضا داریم حداقل معیشت خانوار ۴نفره کارگری را برای دستمزد ۹۴ لحاظ کنند.»

حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال ۱۳۹۳، حدود ۶۰۸ هزار تومان تعیین شده‌است. این دستمزد حداقلی در حالی از سوی شورای عالی کار تعیین شد که پیشتر مرکز آمار ایران هزینه یک خانوار را حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار، هزینه یک خانوار چهار نفره را حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده بودند.

برخی از تشکل‌های کارگری مانند کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران بر تعیین حداقل دستمزد ماهانه کارگران با توجه به ماده ۴۱ قانون کار تاکید دارند.

در این ماده تاکید شده‌است که حداقل دستمزد ماهانه کارگران باید بر اساس نرخ تورم رسمی و نیز هزینه یک خانوار تعیین شود.

در عین حال پیش از این تعدادی از تشکل‌های کارگری مانند کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری خواستار تعیین حداقل دستمزد کارگران به میزان دو میلیون تومان شده بودند.

«سال گذشته ۱۹۹۴ نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان باختند»

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی همچنین با اشاره به تبعات کمبود دستمزد کارگران، افزود: «۱۹۹۴ نفر سال گذشته در اثر حوادث ناشی از کار جان باختند.»

وی اضافه کرد: «یکی از عواملی که باعث بروز مشکل برای کارگران می‌شود خستگی ناشی از کار زیاد است.»

به گفته آقای پورموسی، کارگران به دلیل همخوان نبودن درآمد و هزینه‌ها در چند شیفت کار می‌کنند.

وزارت کار ایران پیش از این اعلام کرده بود که در سال گذشته حدود ۱۳ هزار حادثه مرتبط با کار رخ داده که بیش از ۱۸۰۰ مورد آن منجر به مرگ شده‌است.

حسن هفده‌تن، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیش از این در نامه‌ای اعلام کرده بود که از ابتدای سال آینده تمامی واحدهای زیر ۲۵ تن باید دارای افسر ایمنی باشند.

در این نامه آمده‌است که ۹۰ درصد حوادث ضمن کار در این دسته از کارگاه‌ها روی می‌دهد.

XS
SM
MD
LG