لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

هاآرتص: آمریکا درباره مذاکرات ایران اطلاعات کمتری به اسرائیل می‌دهد


يک مقام ارشد اسرائيلی به روزنامه هاآرتص اين کشور گفته که آمريکا از دامنه، عمق و کيفيت اطلاعات درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای با ايران که پيش از اين در اختيار دولت اسرائيل قرار می‌داد، کاسته است.

آن‌گونه که در شماره دوشنبه ۲۷ بهمن هاآرتص آمده، دولت باراک اوباما نگران اين است که بنیامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل از اطلاعاتی که واشینگتن در اختيار وی قرار می‌دهد، در جهت منافع سياسی خود استفاده کند.

مقام ارشدی که با هاآرتص گفت‌وگو کرده، افزوده که به نظر می‌آيد دولت‌های آمريکا و اسرائيل بر سر موضوع ايران دچار «اختلاف منافع» شده‌باشند.

دولت اسرائيل به رياست بنيامين نتانياهو به شدت مخالف توافق احتمالی قدرت‌های جهانی با ايران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است و می‌گويد که اين توافق راه را برای دستيابی ايران به جنگ‌افزار هسته‌ای باز می‌کند.

به جز آمريکا، گفته می‌شود که آلمان، فرانسه و بريتانيا، سه قدرت اروپايی طرف گفت‌وگو با ايران نيز تاکنون دولت اسرائيل را در جريان مذاکرات قرار می‌داده‌اند.

اما اکنون هاآرتص نوشته که يکی از نگرانی‌های اصلی دولت آمريکا برای کاستن از اطلاعاتی که در اختيار دولت اسرائيل می‌گذارد، «نشت» اين اطلاعات است.

به نوشته این گزارش، «نگرانی از تضعيف» مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ با ايران، از ديگر دلايل دولت آمريکا برای اتخاذ اين تصميم است.

به عنوان مثال، گفته شده که در هفته‌های اخير يکی از پيشنهادهای ارائه شده از سوی ايران در گفت‌وگوهای هسته‌ای، درباره سانتريفيوژهايی که تهران می‌تواند پس از توافق نهايی حفظ کند، سر از رسانه‌های اسرائيلی در آورد.

به نظر می‌آيد دولت باراک اوباما معتقد است که اين کار تلاشی از سوی بنيامين نتانياهو برای تضعيف گفت‌وگوهای هسته‌ای بود.

گفت‌وگوهای هسته‌ای ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان با ايران قرار است تا دهم تير ماه سال ۱۳۹۴ به راهکاری جامع و نهايی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی برسد تا هم اين برنامه ادامه پيدا کند و هم قدرت‌های جهانی اطمينان پيدا کنند که اين برنامه صلح‌آميز و زير نظر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی باقی خواهد ماند.

اين در حالی است که جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، گفته است که برای رسيدن به توافق نهايی بايد نخست تا اوايل ماه فروردين به توافقی سياسی دست پيدا کرد اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکيد کرده که توافق بر سر جزئيات و کليات بايد در يک مرحله به دست بيايد.

هاآرتص به نقل از منبع اسرائيلی خود نوشته که مقام‌های آمريکايی همچنان با همتايان خود در اسرائيل ديدار کرده و آنها را در جريان مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی قرار می‌دهند اما اين کار را با «شفافيت پايين‌تری» انجام خواهند داد.

رابطه میان دولت‌های بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما در ماه‌های اخیر دچار تنش‌هایی بوده تا جایی که اعلام شده رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر پیش روی نخست وزیر اسرائیل به ایالات متحده برای سخنرانی در کنگره، با او دیدار نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG