لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

هواپیماهای بدون سرنشین ناشناس برای دومین شب بر فراز پاریس دیده شدند


پلیس فرانسه روز چهارشنبه ششم اسفند گفت که هواپیماهای بدون سرنشین و نا‌شناس برای دومین شب متوالی بر فراز شهر پاریس پرواز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اولین بار نیست که پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در فرانسه گزارش شده است. سال گذشته این نوع هوایپما‌ها بر فراز نیروگاه اتمی فرانسه، کاخ ریاست جمهوری و در منطقه ساحلی استان بریتانی بر فراز آشیانه یک زیردریایی اتمی دیده شدند.

مقامات فرانسوی که نتوانسته‌اند این پهپاد‌ها را به دام بیندازند هنوز نمی‌دانند عاملان هدایت آنها اهداف جهانگردی و تفریحی دارند یا تخریبی.

پرواز هواپیمای بدون‌ سرنشین طبق قانون در شهر پاریس ممنوع است و علاوه بر این پس از حملات تروریستی ماه گذشته در فرانسه، تدابیر امنیتی در این کشور تشدید شده است.

یکی از مقامات پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت: شاهدان عینی و ماموران امنیتی سه شنبه و چهارشنبه شب از پنج مورد مشاهده پهپاد‌ها گزارش داده‌اند که ممکن است مربوط به یک یا چند پهپاد مختلف باشد.

این مقام افزود این هواپیماهای کوچک در نزدیکی سفارت آمریکا و موزه جنگ، برج ایفل و در چند نقطه دیگر پایتخت فرانسه دیده شده‌اند.

پلیس فرانسه تحقیقاتی را درباره پنج گزارش جداگانه از پرواز پهپاد‌ها در شب گذشته و کسانی که آن‌ها را هدایت می‌کنند آغاز کرده است.

یکی از روسای پلیس پاریس گفت: «این یک بازی است؟ یا شناسایی و آمادگی برای عملیاتی در آینده؟ تحقیقات به ما نشان خواهد داد».

چشم به آسمان

مقامات فرانسوی اولین بار اکتبر سال گذشته با معمای هواپیماهای بدون سرنشین نا‌شناس بر فراز آسمان فرانسه مواجه شدند.

شرکت انرژی‌ ای‌دی‌اف، پلیس را از پرواز یک پهپاد نا‌شناس بر فراز هفت نیروگاه اتمی مطلع کرد. این رویداد تا ماه نوامبر تکرار شده و به ۲۰ مورد رسید در حالی که پلیس نتوانسته است عاملان آن را شناسایی کند.

اکتبر سال گذشته یک جهانگرد اسراییلی به جرم هدایت یک پهپاد بر فراز کلیسای نتردام پاریس بازداشت و به پرداخت ۴۵۰ دلار محکوم شد.

روز ۲۰ ژانویه و کمی پس از حملات تروریستی در پاریس که ۱۷ کشته به جا گذاشت، یک هواپیمای بدون سرنشین بر فراز کاخ ریاست جمهوری دیده شد.

یک منبع پلیس گفت: «در حال حاضر بسیاری از مکان‌های حساس محافظت می‌شوند و ما از مقامات مسئول خواسته‌ایم که به آسمان نیز چشم داشته باشند».

فرانسه برنامه‌ای را با بودجه یک میلیون دلار برای توسعه فناوری شناسایی و حل مشکل ردیابی پهپاد‌ها راه اندازی کرده است.

هوایپماهای کوچک بدون سرنشین در اندازه‌ها و به منظورهای مختلف، از اهداف نظامی و تجسسی گرفته تا تحقیقاتی و علمی و همچنین تفریحی و ورزشی ساخته می‌شوند.

ساده‌ترین نوع این ابزار‌ها که با امواج رادیویی و از فاصله نزدیک و انواع پیچیده‌تر آن‌ها با برنامه‌های کامپیوتری و از فاصله چندین کیلومتری هدایت می‌شوند.

XS
SM
MD
LG