لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

ظریف: مذاکرات اتمی به مرحله حساس خود نزدیک شده است


وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که مذاکرات درباره برنامه و فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی هفته گذشته «پیشرفت‌هایی جدی» داشته و به «مرحله‌های حساس» خود نزدیک شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، درعین حال با تاکید بر اصل «همه یا هیچ» که به گفته او در توافق ژنو نیز به آن اشاره شده افزود که «تا بر روی کلیه مسائل به توافق نرسیم، توافقی وجود ندارد».

آقای ظریف روز شنبه، نهم اسفند، گفت که در مذاکرات دوجانبه هسته‌ای ایران و آمریکا در هفته گذشته «پیشرفت قابل ملاحظه‌ای» در زمینه‌های فنی صورت گرفته، اما در «حوزه‌های دیگر هسته‌ای» و تحریم‌ها اختلافات هم‌چنان باقی است.

وی اضافه کرد: «امیدواریم این هفته نیز در مذاکرات در سایر موضوعات به ویژه رفع تحریم‌ها به پیشرفت دست یابیم؛ در این صورت آن را تدوین و به شکل یک توافق جامع و دقیق درمی‌آوریم. این برنامه عملیاتی ما برای رسیدن به توافق است. »

آقای ظریف تاکید کرد: «مذاکرات هسته‌ای به مرحله‌های حساس خود نزدیک شده و گفت‌وگوهای دقیقی داشتیم.»

ایران و آمریکا از روز جمعه تا دوشنبه هفته گذشته چهار روز مذاکرات فشرده را پشت سر گذاشتند که برای اولین بار وزیر انرژی ایالات متحده و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در کنار وزیران خارجه دو کشور به گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند.

مقامات ایران این دور از مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده‌اند، از جمله مجید تخت‌ روانچی، معاون وزیر خارجه ایران، که پیشتر نیز گفته بود که «پیشرفت قابل توجهی» به دست آمده است.

يک مقام بلندپايه آمريکايی نیز روز جمعه، هشتم اسفندماه، بدون ذکر نام خود به خبرگزاری رویترز گفت که مذاکرات برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پيشرفت‌های اساسی و قابل توجهی داشته است، اما همچنان مسائل دشواری وجود دارد و انتظار نمی‌رود هفته آينده توافق حاصل شود.

گزارش‌ها حاکی است که هفته آینده جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مونتروی سوئیس مذاکره خواهند کرد.

در هفته‌های گذشته و پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، مقامات دولت ایران بر یک‌ مرحله‌ای بودن توافق احتمالی با کشورهای عضو گروه ۱+۵ تاکید کرده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز ۱۹ بهمن خواستار آن شده بود تا «توافق بر کلیات و جزئیات در یک مرحله و با مفاد واضح و غیرقابل تاویل باشد»، اما ساعاتی پس از این سخنان، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که هرگونه تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران بعد از چهار فروردین منتفی است، مگر این که چارچوب و طرح کلی توافق‌نامه تا آن هنگام مشخص شده باشد.

گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی باید تا روز ۳۱ مارس به توافق سیاسی منجر شود و طرفین تا اواخر ماه ژوئن فرصت خواهند داشت تا زمینه تفاهم نهایی و جامع را فراهم کنند.

آقای ظریف روز شنبه همچنین گفت: «بار‌ها تکرار کرده‌ایم تحریم‌ها برای رسیدن به هیچ هدفی مفید نبوده و آمریکا و دیگر کشور‌ها باید به این نتیجه برسند که تحریم‌ها راه‌گشا نیست، بلکه مانع است. اگر این نگرش به وجود آید برای رسیدن به توافق جامع آماده‌ایم. »

لغو یک‌باره تمام تحریم‌های غرب علیه ایران از جمله خواسته‌های ایران در مذاکرات اتمی با کشورهای گروه ۵+۱ اعلام شده است.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، شامگاه پنج‌شنبه، هفتم اسفند، با اشاره به تحریم‌های غرب علیه ایران گفته است: «دشمن امروز شمشيری را در دست گرفته و در تاريکی می‌چرخاند که ممکن است به کسی نيز اصابت کند و امروز ما با مذاکرات مچ او را در دست گرفته و می‌فشاريم تا اين شمشير را رها کند.»

در عین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۹ بهمن پیش‌بینی کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران حتی در صورت توافق هسته‌ای نیز باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG