لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

ابراز تأسف شديد خامنه‌ای از وضعیت «دست‌اندازی» به منابع طبيعی ایران


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از «دست‌اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبيعی بخصوص در شمال کشور» ابراز تاسف شديد کرده و از «زمين‌خواری و کوه‌خواری» در ايران نیز به شدت انتقاد کرد.

آقای خامنه‌ای که يکشنبه، ۱۷ اسفند با تعدادی از مسئولان حکومتی و فعالان محيط زيست صحبت می‌کرد، از زمين‌خواری و کوه‌خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات» به عنوان «مسائل رنج‌آور و اسف‌بار» نام برد.

او گفت: «بايد در قانون، اين‌گونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی‌هيچ اغماضی مورد تعقيب قضايی قرار گيرند و اگر در دستگاه‌ها نيز کوتاهی انجام گيرد، بايد با عوامل اين کوتاهی هم بشدت برخورد شود.»

رهبر جمهوری اسلامی تاکيد کرد: «دستگاه‌های مسئول بايد قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌ای اعم از هتل‌سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علميه و برخی توجيهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.»

آقای خامنه‌ای همچنين خواستار حل مشکل آلودگی هوا در کلان‌شهرها و پديده ريزگردها با «صبر و حوصله و تدبير و پيگيری لازم» شده است.

رهبر جمهوری اسلامی پيش از اين سخنرانی، حدود سه هفته هيچ سخنرانی عمومی نداشت و حتی بر خلاف سال‌های گذشته از کاشتن درخت در روز درختکاری هم خودداری کرده بود.

غيبت آقای خامنه‌ای همزمان شده بود با انتشار گزارش‌هايی در رسانه‌های غربی و منطقه‌ای درباره تشديد بيماری سرطان او. اين در حالی است که هنوز هيچ منبع رسمی، ابتلای رهبر جمهوری اسلامی به يکی از انواع سرطان را تاييد نکرده است.

نقاط مختلف ايران سال‌هاست که با تصرف اراضی ملی، جنگل‌ها و مراتع و ساخت‌وساز در آنها مواجه‌اند.

عزت‌الله يوسفيان ملا، نماينده مجلس و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در شهريور ماه به روزنامه ايران گفته بود که «چهار ميليون هکتار» زمين‌های ملی خارج از شهر واگذار شده که بايد مورد بررسی قرار بگيرند.

اين در حالی است که ايرج نديمی، نايب رئيس کميسيون اقتصادی مجلس به اين روزنامه گفته بود: «با توجه به گستردگی کشور و واگذاری‌های سی و چند ساله به نظر می‌رسد حجم واگذاری‌ها - قانونی و غير قانونی - فرا‌تر از اين اعداد باشد.»

انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از زمين‌خواری در ايران در حالی مطرح شده که بخشی از نهادهای زير نظر او، از متهمان اين پديده هستند.

در شهريور سال جاری محمدعلی پورمختار، رئيس کميسيون اصل ۹۰ مجلس به صراحت گفت که «سازمان اوقاف و امور خيريه به يک زمين‌خوار بزرگ تبديل شده» است.

در همین حال حجم ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ارتفاع بالاتر از خطوط تراز طی سال‌های گذشته همواره به عنوان معضلی برای شهر تهران و برخی دیگر شهرهای ایران مطرح بوده است.

محمدمهدی تندگویان، سخنگوی کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران روز نوزدهم مهر سال جاری با غیرمجاز خواندن ۳۰ درصد ساخت‌وسازها در این شهر از «بلاتکلیف بودن» ۳۰ هزار پرونده ساخت‌وساز در تهران خبر داد و قوه قضائیه را متهم کرد که قوانین را «رعایت نمی‌کند».

XS
SM
MD
LG