لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

اوباما: اگر به توافقی قابل قبول با ايران نرسيم، مذاکرات را ترک می کنیم


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، گفته است، اگر مذاکرات هسته ای کنونی با ايران به توافقی قابل قبول منجر نشود، آمريکا ميز مذاکرات را ترک خواهد کرد.

باراک اوباما در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی «سی بی اس» که روز يکشنبه ۱۷ اسفندماه پخش شد گفته است: هرگونه توافقی با ايران می بايست به کشورهای غربی اين اجازه را بدهد که مطمئن شوند که ايران درصدد دستيابی به سلاح اتمی نيست و اگر چنانچه ايران «قصد فريب» داشته باشد، آمريکا و ديگر کشورها فرصت کافی برای اقدام در اين مورد را داشته باشند.

رييس جمهوری آمريکا تصريح کرده است: اگر چنين توافقی قابل حصول نباشد، ما توافقی (که واجد اين شرايط نباشد) را نخواهيم پذيرفت.

با این حال، باراک اوباما در ادامه با اشاره به پيشرفت های حاصله در مذاکرات اخير گفته است که پاره ای از اختلافات همچنان پابرجاست.

رييس جمهوری آمريکا اضافه کرده است: می توانم بگويم در يک ماه آينده قادر خواهيم بود که مشخص کنيم که آيا نظام آنها قادر به پذيريش اين معامله فوق العاده معقول خواهد بود يا نه، اگر واقعا راست می گويند که برنامه هسته ای آنها اهداف صلح اميز دارد.

هم اکنون مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ برای دستيابی به توافقی نهايی برای مساله هسته ای ايران در جريان است. قرار است ايران و شش قدرت جهانی تا ۲۴ مارس در اين مذاکرات به توافقی سياسی دست يابند.

در همين زمينه، روز گذشته جان کری، وزير امور خارجه آمريکا گفته بود توافقی که اکنون مذاکره بر سر آن جريان دارد، می بايست توافقی محکم باشد.

وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرده بود: اگر فکر می کرديم که نياز بيشتری نيست که توافق را محکمتر کرد، الان يک توافقنامه می داشتيم، دليلی که الان توافقنامه هنوز امضا نشده اين است که معتقديم اختلافاتی وجود دارد که می بايست حل شوند. اقداماتی وجود دارند که می بايست انجام شوند تا اين توافق را محکم تر کنند.

وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرده است: ايران می بايست تصميم بگيرد که به جامعه بين المللی تضمين بدهد که برنامه هسته ايش صلح اميز است و در صدد دستيابی به سلاح اتمی نيست.

جان کری گفته است: ما دو هفته بسيار حساس پيش روی خود داريم.
مهلت نهايی برای دستيابی به توافق جامع ژوئن سال جاری (نهم تيرماه) به پايان می رسد..

XS
SM
MD
LG