لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

تقوی: بحث رياست شاهرودی بر مجلس خبرگان بيشتر بر سر زبان‌ها است


محمود هاشمی شاهرودی
محمود هاشمی شاهرودی

رئيس شورای سياستگذاری ائمه جمعه ايران می گويد که بحث رياست آیت الله محمود هاشمی شاهرودی بر مجلس خبرگان رهبری، «بيشتر بر سر زبان‌ها است» و تصور می‌کند که بر روی رياست او «توافق اکثريت» وجود داشته باشد.

در همين حال مصطفی تاجزاده، عضو زندانی حزب جبهه مشارکت، در پيامی به اکبرهاشمی رفسنجانی، از او خواست که نگذارد، «فرد مورد نظر» احمد جنتی و محمد تقی مصباح يزدی، رئيس مجلس خبرگان رهبری شود.

به گزارش خبرگزاری تسنيم، رضا تقوی، عضو جامعه روحانيت مبارز و رئيس شورای سياستگذاری ائمه جمعه ايران، روز دوشنبه، ۱۸ اسفند، گفت: « آنچه الآن بيشتر بر سر زبان‌هاست بحث رياست آيت‌الله هاشمی شاهرودی در خبرگان است؛ من فکر می‌کنم خبرگان به نتيجه خوبی برسد و تصور می‌کنم روی آقای هاشمی شاهرودی توافق اکثريت وجود داشته باشد.»

براساس گزارش‌ها، رئيس مجلس خبرگان رهبری در اجلاس اين مجلس درروزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند انتخاب خواهد شد.

برخی از اصولگرايان از محمود هاشمی شاهرودی، نايب رئيس اول مجلس خبرگان رهبری، به عنوان گزينه احتمالی رياست اين مجلس نام برده‌اند.

از جمله محمدعلی موحدی کرمانی، دبيرکل جامعه روحانيت مبارز، اخيرا گفته است: «به نظر من احتمالاً آيت‌الله هاشمی شاهرودی به رياست مجلس خبرگان رهبری منصوب خواهد شد.»

آقای هاشمی شاهرودی که رئيس منصوب رهبر جمهوری اسلامی در هيئت عالی حل اختلاف و تنظيم روابط قوای سه‌گانه، عضو فقهای شورای نگهبان و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است، پيش از اين و از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ رئيس قوه قضائيه بود.

وی بنيان‌گذار مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، از گروه‌های سياسی – نظامی مهم شيعه در آن کشور است.

محمود هاشمی شاهرودی در نجف عراق به دنيا آمده است و ترديد‌ها در خصوص مليت عراقی او باعث شده بود تا رياست او بر قوه قضائيه در سال ۱۳۷۸ مورد اعتراض تعدادی از نمايندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی قرار بگيرد؛ هرجند اين اعتراض‌ها به جايی نرسيد.

در مقابل اصولگرايان، برخی از رسانه‌ها و افراد نزديک به اصلاح طلبان از اکبر هاشمی رفسنجانی،رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران،به عنوان کانديدای مطرح برای رياست مجلس خبرگان نام برده‌اند.

روزنامه آفتاب يزد در شماره روز شنبه، ۱۶ اسفند ماه خود از نامه «تعداد قابل توجهی» از نمايندگان مجلس خبرگان رهبری به آقای هاشمی‌ رفسنجانی برای پذيرش رياست اين مجلس خبر داده است.

در همين حال هاشم هاشم زاده هريسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، نيز روز دوشنبه با بيان اينکه آقای هاشمی رفسنجانی زمينه رای بالايی برای رياست مجلس خبرگان خواهد داشت، افزود: « آن هايی که حمايت نمی کنند و ساکت نشسته اند در دلشان با آيت الله هاشمی هستند. »

يک منبع نزديک به آقای هاشمی رفسنجانی پيش از اين در مصاحبه‌ای با روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از او گفته بود که «در صورتی که برخی افراد که آنها را برای رياست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کانديدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کانديداتوری در انتخابات رياست اين مجلس اعلام خواهم کرد».

رضا تقوی در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری تسنيم درواکنش به اين سخنان پيشين آقای هاشمی رفسنجانی گفت: «حداقل آقای هاشمی رفسنجانی بايد توضيح می‌داد که مرادش از ناصالح چيست و آيا منظورش اين است که ناصالح برای مديريت هستند، يعنی رياست خبرگان رهبری را نمی‌توانند اداره کنند، بنابراين اين با تعبير ناصالح خيلی سازگاری ندارد.»

اين عضو جامعه روحانيت اضافه کرد: «به هر حال مجموعه‌ای هستند که آقای هاشمی رفسنجانی ممکن است آن‌ها را برای رياست خبرگان رهبری قبول نداشته باشد و با آن‌ها اختلاف نظر دارد و عده‌ای نيز هستند که آقای هاشمی را قبول ندارند. به هر حال در خبرگان اين نگاه وجود دارد و بايد منتظر آينده بود.»

در همين حال، مصطفی تاجزاده، عضو زندانی حزب جبهه مشارکت،در پيامی خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که «شرايط کشور بسيار حساس است و خبرگان انتخابی جز رياست شما ندارند.»

به گزارش وب سايت کلمه، نزديک به ميرحسين موسوی او از آقای هاشمی رفسنجانی خواست تا نگذارد «فرد مورد نظر آقای جنتی و مصباح رياست خبرگان را به دست گيرد. »

برخی رسانه‌ها علاوه بر اکبر هاشمی رفسنجانی، و محمود هاشمی شاهررودی، از احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و محمد يزدی، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، به عنوان نامزدهای احتمالی رياست مجلس خبرگان رهبری نام برده‌اند.
اکبر هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ رياست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده داشت و هم‌اکنون نيز عضو اين مجلس است.

XS
SM
MD
LG