لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

محمد یزدی به ریاست مجلس خبرگان انتخاب شد


آیت‌الله محمد یزدی
آیت‌الله محمد یزدی

در نخستین روز از هفدهمین اجلاس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی، آیت‌الله محمد یزدی روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند، در رقابت با اکبر هاشمی رفسنجانی با کسب ۴۷ رای از مجموع ۷۳ رای اعضای این مجلس به ریاست این مجلس انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در این انتخابات، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد یزدی، محمود هاشمی شاهرودی و محمد مومن نامزد شدند که از این میان محمود هاشمی شاهرودی به علت «تعدد نامزدها» انصراف داد و به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

خبرگزاری تسنیم نیز با اشاره به انصراف آقای هاشمی شاهرودی خبر داده است که در دور اول محمد یزدی ۳۵ رای، اکبر هاشمی رفسنجانی ۲۵ رای و محمد مومن ۱۳ رای کسب کردند.

این خبرگزاری تعداد آرای محمد یزدی در دور دوم را ۴۷ رای، تعداد آرای اکبر هاشمی رفسنجانی را ۲۴ رای و تعداد آرای باطله را ۳ رای اعلام کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری فارس خبر داد که اکبر هاشمی رفسنجانی با کسب ۲۷ رای از ریاست مجلس خبرگان رهبری بازماند.

محمد یزدی که هم اکنون رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای نگهبان است در سال‌های ۶۸ تا ۷۸ ریاست قوه قضائیه ایران را عهده‌دار بود.

پس از به قدرت رسیدن محمد خاتمی در دوم خرداد ۷۶، روابط قوه قضائیه و دولت ایران در مواردی دچار چالش‌هایی شد، از جمله دستگیری غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران، در سال ۷۷ که اعتراض دولت ایران را سبب شد.

آیت‌الله محمد یزدی همچنین از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی، چندین بار از عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف انتقاد کرده است.

از جمله وی به عنوان رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تیرماه سال جاری گفته بود که چند تذکر محرمانه و فوق محرمانه به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، داده شده است.

وی همچنین در خردادماه در یک برنامه تلویزیونی از گفت‌وگوی تند خود با علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، خبر داده بود.

در همین حال آقای یونسی نیز در مردادماه ضمن اشاره به حضور خود در کمیسیون فرهنگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خبر داده بود که آیت‌الله یزدی، رئیس این تشکل، از سخنان وی عصبانی شده است.

محمد یزدی همچنین در هفته‌های گذشته با حمله به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی، از علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، خواسته است به معاونت هنری این وزارتخانه تذکر دهد که موسیقی در اسلام حرام است.

آقای یزدی در سالیان گذشته همچنین به شدت از مواضع آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دفاع کرده است.

وی در تیرماه سال ۹۰ نیز گفته بود که «ولی فقیه از سوی امام زمان معین شده و دستورات او را هم معین کرده‌اند و فرموده‌اند که گوش به حرف ولی من دهید».

محمد یزدی همچنین در سالیان گذشته بارها از مواضع اکبر هاشمی رفسنجانی انتقاد کرده است.

از جمله وی در سال ۸۸ با اشاره به آخرین خطبه‌های نماز جمعه اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: «آقای هاشمی نماز جمعه که می‌خواند با گفتن این که در انتخابات تردید است همه چیز را خراب می‌کند.»

هاشمی رفسنجانی: در لحظه حساس لازم نیست رئیس مجلس خبرگان باشم

در همین حال اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق که صبح روز سه‌شنبه، اما پیش از برگزاری انتخابات رئیس مجلس خبرگان رهبری منتشر شد گفته است که «اگر فرد مناسبی باشد، چه لزومی دارد من برای ریاست خبرگان بروم؟»

وی با اشاره به تعیین رهبر جمهوری اسلامی توسط مجلس خبرگان رهبری گفته است: «آن لحظه حساس مهم است. برای آن لحظه حساس حتما لازم نیست رئیس باشم، کافی است عضو خبرگان باشم. انسان در خبرگان می‌تواند صحبت کند و نظرش را بدهد و اگر بخواهم، تاثیرگذار هم خواهم بود.»

روزنامه آفتاب يزد در شماره روز شنبه، ۱۶ اسفندماه، خود از نامه «تعداد قابل توجهی» از نمايندگان مجلس خبرگان رهبری به آقای هاشمی‌ رفسنجانی برای پذيرش رياست اين مجلس خبر داده بود.

آقای هاشمی در مصاحبه خود با روزنامه شرق گفت که امضاکنندگان این نامه می‌گویند که اکثریت مجلس خبرگان هستند، «ولی من تحقیق نکردم».

يک منبع نزديک به آقای هاشمی رفسنجانی پيش از اين در مصاحبه‌ای با روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از او گفته بود که «در صورتی که برخی افراد که آنها را برای رياست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کانديدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کانديداتوری در انتخابات رياست اين مجلس اعلام خواهم کرد».

رای‌گیری برای انتخاب رئیس و اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و طی آن این افراد با رای اعضا انتخاب می‌شوند.

XS
SM
MD
LG