لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

منابع ایرانی: وزارت خارجه عراق سخنان علی یونسی را محکوم کرده است


علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران
علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران

منابع خبری ایران روز چهارشنبه ۱۹ اسفند گزارش دادند که وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای ضمن ابراز «تعجب» و «انزجار» از سخنان «منسوب» به علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران، اعلام کرد که عراق اجازه نمی‌دهد به حاکمیت ملی آن تعرض شود.

در همین حال آقای یونسی در مصاحبه‌ای با شبکه العالم، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ضمن ارائه توضیحی درباره سخنان پیشین خود اعلام کرد که ایران به هیچ وجه در صدد مخدوش شدن تمامیت ارضی و استقلال کشور‌ها به ویژه عراق نیست.

دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی روز ۱۷ اسفند گفته بود: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته».

وی افزوده بود: «چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم».

آقای یونسی روز چهارشنبه درباره سخنان پیشین خود گفت: «آنچه که من گفتم دقیقا این است که در گذشته در فلات ایران امپراتوری‌های بزرگی به نام ایران در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان بودند که کشورهای منطقه عضو آن امپراتوری بودند؛ ولی امروز نه بار دیگر دولت عثمانی باز می‌گردد، و نه امپراتوری عربی؛ و نه اینکه بنا است امپراتوری ایرانی بازگردد؛ امروز آنچه که می‌تواند جایگزین امپراتوری‌های گذشته باشد هماهنگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو فلات ایران است».

با این حال بر اساس گزارش روز چهارشنبه شبکه العالم، وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای از سخنان پیشین آقای یونسی ابراز «تعجب» و این سخنان را «محکوم» کرده است.

در این بیانیه آمده است: «عراق کشوری دارای حاکمیت است که توسط خود عراقی‌ها اداره می‌شود و روابطی مثبت با کشورهای همسایه و از جمله آن‌ها ایران دارد، و اجازه نمی‌دهد که در امور داخلی این کشور دخالت و یا به حاکمیت ملی آن تعرض شود».

در همین حال خبرگزاری فارس خبر داد که وزارت امور خارجه عراق از سخنان «غیرمسئولانه» این مقام ایرانی «ابراز انزجار» کرده است.

به گفته این خبرگزاری، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق، نیز تاکید کرد که این کشور به هیچ دولت و کشوری اجازه نداده و نخواهد داد که حاکمیتش را نقض کند.

آقای یونسی در بخش دیگری از مصاحبه روز چهارشنبه خود با شبکه العالم گفت که جمهوری اسلامی به عراق «سلاح و مشورت» می‌دهد.

نیروهای عراقی طی روزهای اخیر حملاتی شدیدی را علیه نیروهای گروه حکومت اسلامی در منطقه تکریت آغاز کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، فرماندهان و اعضای نیروی قدس، شاخه عملیات خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز در این عملیات مشارکت دارند.

عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز چهارشنبه ۲۰ اسفند در این زمینه گفت که «پاکسازی مناطق عراق از گروه‌های تروریستی و داعش با کمک و مشاوره فرماندهان نظامی سپاه» از دستاوردهای انقلاب ۵۷ ایران است و افزود که «مرحله صدور انقلاب اسلامی، امروز وارد فصل جدیدی شده‌ است».

XS
SM
MD
LG