لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

مشاور حسن روحانی خواستار استعفای استاندار فارس شد


محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی
محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی

مشاور رسانه‌ای حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه ۲۲ اسفند گفت که اگر استاندار استان فارس نتواند با خاطیان اتفاقات شیراز و حمله به علی مطهری، نماینده مجلس، برخورد کند باید از سمت خود استعفاء دهد.

محمدرضا صادق به خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه «استاندار فارس به عنوان رییس شورای تامین استان با تدبیر عمل نکرده است» اظهار داشت: «تعرض به خودرو و سایر اقدامات غیرقانونی علیه دکتر مطهری، رفتاری مغایر با آموزه‌های دینی و نقض آشکار قانون تلقی می‌شود».

علی مطهری که روز ۱۸ اسفند برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود در فرودگاه این شهر «با هجوم نیروهای لباس‌شخصی مورد ضرب‌و‌شتم» قرار گرفت و در‌ ‌‌نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

این نماینده تهران در یادداشتی که روی سایت خود منتشر کرده است، گفته که مهاجمان سوار بر موتورهای سنگین بوده و اسپری فلفل همراه داشته‌اند. به گفته آقای مطهری، افراد یاد شده با سنگ و پاره آجر به او حمله کرده و شیشه‌های تاکسی حامل او را شکستند.

حادثه فرودگاه شیراز در روزهای گذشته بازتاب‌های زیادی در محافل سیاسی و رسانه‌ای ایران داشته است و گزارش‌ها حاکی است که استاندار فارس به تهران احضار شده و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نیز هیاتی را مامور رسیدگی به این حادثه کرده است.

وزیر کشور ایران خود محمد احمدی استاندار فارس را مسوول این هیات کرده است.

این در حالی است که مشاور رسانه‌ای حسن روحانی روز جمعه، استاندار فارس را به «قصور» و «بی‌تدبیری» متهم کرد و گفت: «قضاوت افکار عمومی این است که متاسفانه مسئولان ذیربط در خوشبینانه‌ترین تحلیل دچار قصور شدند و با اطلاعاتی که از مبادی مسئول دریافت کرده‌ام استاندار فارس به عنوان رئیس شورای تامین استان با تدبیر عمل نکرده است».

آقای صادق افزوده است: چنانچه استاندار فارس «نتواند به زودی بر اساس اختیارات قانونی خود با خاطیان و مسببین این موضوع برخورد قانونی کند از باب مسئولیت پذیری باید استعفا دهد».

تاکسی حامل علی مطهری که در فرودگاه شیراز مورد حمله مهاجمان قرار گرفت.
تاکسی حامل علی مطهری که در فرودگاه شیراز مورد حمله مهاجمان قرار گرفت.

استاندار فارس مهرماه پارسال به این سمت منصوب شد.

علی مطهری در یادداشت خود پیرامون اتفاقات شیراز، وزیر کشور ایران را متهم کرد که انتصاب استاندار فارس نتیجه «بده و بستان» او با مجلس شورای اسلامی است.

وی اظهار داشت: «به رییس جمهوری محترم عرض می‌کنم فکری به حال استان فارس بکنند و البته نتیجه بده و بستان در معرفی وزیر کشور به مجلس بهتر از این نمی‌شود و این حوادث نتیجه آن تصمیم غلط است».

عملکرد استاندار فارس در قبال حادثه شیراز از سوی سایر چهره‌های سیاسی و رسانه‌ها نیز مورد انتقاد قرار گرفته است، از جمله روزنامه جمهوری اسلامی روز ۲۰ اسفند در یادداشتی نوشت: «اصولاً این چگونه استانداری است که به جای آنکه مجری سیاست دولت اعتدال باشد در جهت خلاف آن حرکت می‌کند؟ چرا شهر شیراز به جای آنکه تحت حاکمیت قانون باشد، تحت حاکمیت خودسر‌ها قرار دارد و استاندار برای مقابله با این خودسری‌ها کاری نمی‌کند؟»

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری، نیز از استاندار فارس خواسته بود که اگر از عهده «نیروهای خودسر» بر نمی‌آید، از سمت خود استعفا دهد.

استاندار فارس درباره حوادث فرودگاه شیراز گفته که «به حتم کسانی‌ که این اتفاقات را رقم زده‌اند، اشخاص عادی نبودند» و از قوه قضاییه خواست تا با «اخلالگران نظم عمومی و به‌ویژه مسببین» حادثه حمله به آقای مطهری برخورد کند.

پیگیری قضایی حمله

در همین حال، وکیل مدافع علی مطهری گفته که «برای پیگیری قضایی عاملان حمله به علی مطهری در شیراز در حال تنظیم شکایت در دستگاه‌های قضایی محل وقوع جرم هستیم».

مصطفی ترک همدانی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا افزوده که «خسارت خودروی تاکسی حامل مطهری نیز که مورد حمله افراد نا‌شناس قرار گرفته بود با پیگیری مطهری از سوی استانداری استان فارس تامین و خودرو تعمیر شد».

از سوی دیگر، روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس خبر داده که استاندار فارس به دفتر علی مطهری رفته و از او دلجویی کرده است.

بر اساس این گزارش، محمد احمدی به این نماینده مجلس قول داده که «شخصا مسئولیت هیاتی را که برای بررسی ابعاد حادثه تعیین شده بر عهده گرفته است و با هتاکان فاقد اخلاق و هنجارشکنان که به نماینده منتخب ملت اهانت و بی‌احترامی روا داشتند برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد».

XS
SM
MD
LG