لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۴

رئیس «سیا»: آمریکا نمی‌خواهد افراطیون جای رژیم سوریه را بگیرند


 پرچم سیاه گروه موسوم به «دولت اسلامی» و نیروهای این گروه بالای تپه‌ای در خاک سوریه
پرچم سیاه گروه موسوم به «دولت اسلامی» و نیروهای این گروه بالای تپه‌ای در خاک سوریه

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، می‌گوید ایالات متحده تمایل ندارد که در پی یک فروپاشی پر هرج و مرج احتمالی، رژیم سوریه جای خود را به اسلام‌گرایان افراطی بدهد.

آقای برنان روز ۲۲ اسفند در پاسخ به این پرسش که آیا واشینگتن نگران کسانی‌ست که در پی فروپاشی احتمالی قدرت، جای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، را خواهند گرفت پاسخ داد «فکر می‌کنم این موضوع، نگرانی برحقی است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه رئیس سازمان «سیا» در جلسه‌ «شورای روابط خارجی» گفته است گروه‌های افراطی مانند «حکومت اسلامی» و وابستگان به القاعده در برخی نقاط سوریه در حال حاضر در حال صعود هستند.

شبکه خبری بلومبرگ از قول او نقل کرده است «آنچه ما نمی‌خواهیم این است که اجازه دهیم عناصر افراطی» قدرت را در دست گیرند.

به گفته جان برنان همین موضوع خود بر اهمیت حمایت از آن دسته از مخالفان بشار اسد که افراطی نیستند، افزوده است.

ایالات متحده در حال حاضر برخی کمک‌ها را برای مسلح کردن و آموزش گروهی از مخالفان رژیم سوریه، که غرب آنها را به طور عمومی «مخالفان میانه‌رو»ی اسد نام می‌نهد، بر عهده گرفته است.

این افراد در عین حال از جمله قوایی به شمار می‌روند که در عملیات زمینی در سوریه به نبرد با شبه‌نظامیان اسلام‌گرای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» می‌روند.

جان برنان در جلسه شورای روابط خارجی در موارد گوناگونی سخن گفته است

به گزارش خبرگزاری فرانسه جان برنان تاکید کرده است که ایالات متحده جایی برای اسد در آینده سوریه نمی‌بیند، اما دولت باراک اوباما و دیگر دولت‌ها می‌خواهند راه‌حلی سیاسی‌ را شاهد باشند، که حضور نماینده‌ای از دولت اسد در آن حتمی باشد.

آقای برنان می‌گوید «هیچ یک از ما، روسیه، آمریکا، ائتلاف و دولت‌های منطقه‌ای، نمی‌خواهیم شاهد فروپاشی دولت و سازمان‌های سیاسی در دمشق باشیم».

به گزارش بلومبرگ، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، گفته است آینده سوریه نه در میدان نبرد که از طریق سیاسی قابل تصور است.

تلاش‌های قدرت‌های جهانی برای به فرجام رساندن گفت‌وگوهای سیاسی میان حکومت بشار اسد و مخالفان آن (گروه‌های غیر افراطی) تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

چهار سال از جنگ داخلی سوریه، که با سرکوب خونین اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت بشار اسد آغاز شد، می‌گذرد.

چهار سال پیش در هفته‌های پایانی اسفند ماه بود که ده‌ها هزار معترض سوری به خیابان‌ها آمدند تا به حکومت خاندان اسد اعتراض کنند.

بیش از ۲۲۰ هزار نفر در نبردهای چهار سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند؛ سوریه در این زمان میان دولت و مخالفان آن تقسیم و گروه افراطی «دولت اسلامی» (داعش) صاحب بخش عمده‌ای از نفوذ و قدرت در خاک آن کشور شده است.

بنا بر گزارش‌ها در پی جنگ داخلی سوریه حدود چهار میلیون نفر نیز به کشورهای دیگر پناه برده‌اند و بیش از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز در داخل سوریه آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG