لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۹

«در صورت ضرورت مذاکرات اتمی با رسیدن نوروز ادامه پیدا می‌کند»


 مقام‌های ایرانی در کنار سفره هفت‌سینی که هتل بولیواژ پالاس در لوزان آن را چیده است
مقام‌های ایرانی در کنار سفره هفت‌سینی که هتل بولیواژ پالاس در لوزان آن را چیده است

در حالی‌که سخنگوی دولت ایران می‌گوید گفت‌وگوهای اتمی در لوزان به «مرحله‌ بسیار پیچیده و حساسی رسیده است»، خبرگزاری ایسنا به نقل از برخی منابع می‌گوید در صورت ضرورت مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و فرا رسیدن نوروز و تعطیلات پیش‌رو مانع این کار نخواهد بود.

مرضیه افخم، سخنگوی دولت ایران، شامگاه ۲۷ اسفند ماه گفت مذاکرات به مرحله‌ای «بسیار پیچیده و حساس» رسیده است. خانم افخم در تهران به خبرنگاران گفته است هم «گفت‌وگوهای حساسی» بین محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا در جریان است و هم گفت‌وگوهای «بسیار فشرده و حساسی» بین علی‌اکبر صالحی و ارنست مونیز، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی ایالات متحده.

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به لوزان، نیز پیشتر گزارش داده بود دو چالش اصلی در مذاکرات وجود دارد که یکی فنی‌ست و دیگری مربوط به نحوه رفع تحریم‌ها می‌شود. [بیشتر بخوانید]

خبرگزاری ایسنا ۲۸ اسفند ماه در گزارشی به نقل از منابع نزدیکی به مذاکرات می‌گوید نتیجه تا پایان روز پنج‌شنبه مشخص می‌شود. اما از سوی دیگر همین خبرگزاری از قول منابعی دیگر احتمال ادامه آن را تا روز جمعه و حتی پایان روز یک‌شنبه مطرح کرده است.

این منابع خبری به ایسنا گفته‌اند «چنانچه ضرورت داشته باشد و مسیر تفاهم روشن باشد، هیئت ایرانی آمادگی دارد تا به مذاکرات برای چند روز دیگر هم ادامه دهد و نوروز و فرارسیدن سال جدید خورشیدی، مانع این کار نیست».

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می‌گوید انتظار می‌رود دور جاری مذاکرات ۲۹ اسفند (جمعه) به پایان برسد.

اما عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران، به خبرنگاران گفته است آنها تا زمانی که لازم باشد در مذاکرات می‌مانند.

مرضیه افخم، سخنگوی دولت ایران، می‌گوید «تلاش‌ها در حال انجام است تا فاصله‌ها کم شود و پیشرفت‌های فنی در حال رخ دادن است و بخش زیادی از مسائل فنی حل شده است و مباحث سیاسی ادامه دارد».

همزمان با مذاکرات طرف‌های ایرانی و آمریکایی، خبرگزاری روسی اینترفکس نیز گزارش داده است که هیئت مذاکره‌کننده آن کشور به رهبری سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه آن کشور، به روند گفت‌وگوها در لوزان پیوسته است.

مقام‌های ایرانی گفته‌اند به جز آمریکا، فعلا قرار نیست وزیران خارجه کشورهای دیگر عضو گروه ۵+۱، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان، به گفت‌وگوها وارد شوند.

XS
SM
MD
LG