لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۰

احتمال رای‌گیری درباره طرح الزام تایید توافق آمریکا با ایران در کنگره


سناتور جمهوریخواه، باب کورکر
سناتور جمهوریخواه، باب کورکر

سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا می‌گوید این احتمال وجود دارد طرحی برای ملزم کردن هرگونه توافق آمریکا با ایران که به تایید در کنگره نیاز دارد، مطرح شده و به رای گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کورکر روز پنجشنبه ۲۸ اسفند گفت در حال بررسی هستیم که احتمالا پنجشنبه هفته آینده این طرح به رای گذاشته شود.

باراک اوباما پیشتر هشدار داده بود که هرگونه طرحی که در مقطع مذاکرات حساس با ایران در کنگره تصویب شود را وتو خواهد کرد.

در همین رابطه، اد رويس، رييس کميته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است: کاخ سفيد در پی توافق با ايران است و حتی شايد به دنبال بيانيه‌ای برای تاييد آن در شورای امنيت باشد اما هنوز با کنگره آمريکا وارد گفت‌وگو نشده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای رويس روز پنجشنبه گفت: «اين تحريم‌ها که از جانب کنگره وضع شده بود، ايران را به ميز مذاکره کشاند و اگر قرار است اين تحريم‌ها برداشته شود، ما بايد در جريان قرار بگيریم».

آقای رويس گفت: «حتی به نظر می‌رسد دولت برای تاييد توافق احتمالی ممکن است به دنبال قطعنامه‌ای در شورای امنيت باشد ولی هنوز حاضر نشده است که کنگره را در اين مسير وارد کند».

تونی بلينکن، معاون وزير خارجه آمريکا، گفته است: «ما قصد نداريم کنگره را از مسير کنار بگذاريم. وقتی و در صورتی که به توافق احتمالی رسيديم، آن زمان فرصتی خواهد بود که کنگره بتواند نظر خود در مورد آن بگويد».

آدام زوبين، معاون مقابله با تروريسم و اطلاعات اقتصادی وزارت خزانه‌داری آمريکا به آسوشيتدپرس گفت: «اگر بتوانيم به درک جامعی برسيم، نظامی طراحی خواهيم کرد که قدم به قدم با تاييد شدن همکاری‌های ايران، به تدريج تحريم‌ها کاهش يابد. با اين حال طوری خواهد بود که در صورتی که ايران همکاری نکرد، بتوان دوباره تحريم‌ها را برقرار کرد».

نمايندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمريکا مخالف «توافق بد» با ايران هستند.

مذاکرات نمايندگان ايران و آمريکا اين هفته در لوزان سوييس آغاز شد و قرار است تا روز جمعه ادامه یابد.

برخی از اعضای هيات ايرانی از جمله علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، گفته‌اند که بر روی ۹۰ درصد بخش‌های فنی توافق حاصل شده است. کاخ سفيد در پاسخ گفته که هنوز احتمال توافق با ايران، ۵۰ درصد است.

XS
SM
MD
LG