لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

بان گی‌مون از نتانیاهو خواست به تشکیل کشور فلسطین پایبند باشد


بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ۲۹ اسفند ماه، طی تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از او خواسته است تا تعهد اسرائیل را به برپایی راه‌حل دو کشوری، به معنی تشکیل کشور فلسطین، مجددا احیا کند.

این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که ساعتی پیش از تازه‌ترین انتخابات پارلمانی اسرائیل، نتانیاهو گفت تا زمانی که او رهبری دولت را در دست دارد، نمی‌گذارد کشور فلسطین تشکیل شود.

در نهایت حزب او لیکود توانست ۳۰ کرسی (۲۴ درصد) آراء را از آن خود کند و برنده این انتخابات شود. پس از این حزب دست راستی، اتحادیه صهیونیست (چپ میانه) به رهبری اسحاق هرتزوگ با ۲۴ کرسی قرار گرفته است.

بیانیه‌ای از سوی سازمان ملل می‌گوید بان گی‌مون به نخست‌وزیر اسرائیل یادآوری کرده است که تنها راه رو به جلو راه‌حل دو کشوری است.

یک روز پیش از تماس تلفنی دبیر کل سازمان ملل با رهبر حزب لیکود، فرهان حق، سخنگوی این سازمان به خبرنگاران گفته بود روند مذاکرات و صلح و نیز پایان دادن به شهرک‌سازی‌ها در یهودیه و سامریه «بهترین و تنها راه رو به جلو برای اسرائیل است تا یک کشور دمکراتیک باقی بماند».

فرهان حق گفته بود «کابینه جدید اسرائیل موظف است که شرایط لازم را برای آغاز مذاکرات برای توافق نهایی صلح، با مشارکت جامعه بین‌المللی فراهم کند تا اسرائیل به اشغال پایان دهد و یک کشور قابل دوام فلسطین تشکیل شود.»

یک روز پیش از این گفته‌ها نیز کاخ سفید به گفته‌های نتانیاهو واکنش نشان داده و بر تشکیل کشور فلسطین تاکید کرده بود.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید، ۲۷ اسفند گفته بود که باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز معتقد است که بهترین راهکار برای حل بحران اسرائیل-فلسطین این است که فلسطینی‌ها یک کشور مستقل داشته باشند.

XS
SM
MD
LG