لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

موضع متحد قدرت‌های غربی: زمان تصمیم‌های سخت از سوی ایران است


از راست: فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، لوران فابیوس، فیلیپ هاموند، جان کری، فرانک والتر اشتانمایر؛ وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا، آمریکا و آلمان
از راست: فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، لوران فابیوس، فیلیپ هاموند، جان کری، فرانک والتر اشتانمایر؛ وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا، آمریکا و آلمان

آمریکا همراه بریتانیا، آلمان و فرانسه، کشورهای عضو گروه ۵+۱ در مذاکرات اتمی با ایران، بر وجود «هدف مشترک» میان خود تاکید کرده و گفته‌اند زمان آن است که جمهوری اسلامی «تصمیم‌های سختی» بگیرد.

موضع مشترک کشورهای غربی طرف مذاکره با ایران، تازه‌ترین دور از مواضع مطرح شده اتمی، طی روزهای گذشته، در میان طیف گسترده‌ای از چهره‌های سیاسی، از آیت‌الله خامنه‌ای تا باراک اوباما و دیگر مقام‌های ارشد است.

روسای دستگاه دیپلماسی کشورهای غربی؛ جان کری، لوران فابیوس، فیلیپ هاموند، فرانک والتر اشتانمایر، اول فروردین، در لندن گرد هم آمده، در مورد تازه‌ترین دستاوردها و روند مذاکرات اتمی، گفت‌وگو کرده‌اند.

در پی این دیدار بیانیه‌ای از سوی فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، منتشر شد که در آن آمده است: «ما بر این عقیده‌ایم که پیشرفتی اساسی در مذاکرات رخ داده است، با این همه هنوز مسائل مهمی وجود دارند که هنوز توافقی در موردشان به دست نیامده است».

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز تاکید کرده است که هر چهار کشور «بر سر اهداف، نحوه رسیدن به آن‌ها، راه‌حل‌ها و جدیت برای اثبات صلح‌آمیز بودن کل برنامه اتمی ایران، متحد هستند».

موضوع نحوه رفع تحریم‌ها، همچنان از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف طرف‌ها به شمار می‌رود.

بنا بر گزارش‌ها ایالات متحده خواستار برداشته شدن تدریجی آنها در مقابل کنش‌های استوار از سوی تهران است. از سوی دیگر فرانسه خواستار «رفع نمادین» تحریم‌هایی که طی سال‌های گذشته بر تهران اعمال شده، است.

در دیگر سو، در خود ایران اما سخنانی دیگر مطرح می‌شود. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی در مشهد، اول فروردین ماه، گفته است رفع تحریم‌ها باید «جزء موضوع مذاکره» اتمی ایران با کشورهای گروه ۵+۱ و بدون هیچ فاصله‌ای با توافق باشد و نه نتیجه آن.

مذاکرات اتمی قرار است از پنجم فروردین از سر گرفته شود. مذاکراتی که بنای اولیه آن این بود تا پایان ماه میلادی مارس (۹ روز دیگر) طرف‌ها را به توافقی کلی رهنمون شود.

اما معلوم نیست طرف‌های مذاکره تا زمان اعلام شده اولیه به توافق کلی برسند یا نه.

سفیر فرانسه در واشینگتن، به تازگی در حساب توئیتر خود، گفته است «تعیین پایان مارس به عنوان آخرین مهلت قطعی، غیرسازنده و خطرناک است».

از سوی دیگر مشخص نیست آیا مشکلات باقی‌مانده تنها با گذر زمان نیز قابل حل باشند؛ وزیر خارجه ایالات متحده، خود پیش از دیدار با همتایان اروپایی خود با وجود تاکید بر به دست آوردن «پیشرفت‌های واقعی» گفته بود «ما عجله‌ای نداریم… اما درک می‌کنیم که اکنون باید تصمیم‌های بنیادین گرفت، گذر زمان آنها را آسان نخواهد کرد».

این در حالی‌ست که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پیش از همه این‌ها گفته بود اختلاف نظرهای باقی‌مانده «می‌توانست» در مذاکرات لوزان حل شود.

XS
SM
MD
LG