لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

شورشیان حوثی یمن دو شهر را در شمال بندر عدن تصرف کردند


افراد قبایل وفادار به عبدربه منصور هادی رییس جمهوری برکنار شده یمن
افراد قبایل وفادار به عبدربه منصور هادی رییس جمهوری برکنار شده یمن

پیکارجویان شیعه حوثی یمن روز سه شنبه چهارم فروردین در پیشروی ستون‌های نظامی و از جهات مختلف به شهر عدن، محل استقرار عبدربه منصور هادی رییس جمهوری برکنار شده این کشور، نزدیک‌تر شده و دو شهر را در شمال بندر عدن تصرف کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام جنبش حوثی‌ها تاکید کرد آن‌ها قصد تصرف عدن را ندارند بلکه می‌خواهند از کشور در مقابل پیشروی اسلامگرایان تندرو دفاع کنند.

مقام‌ها و ساکنان محلی گفتند شبه نظامیان حوثی و واحدهای ارتشی متحد آن‌ها پس از نبردهای سنگین با نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، شهر کرش واقع در ۱۰۰ کیلومتری شمال عدن را تصرف کردند.

شهر کرش در مسیر بزرگراه شمال به جنوب و در فاصله ۴۰ کیلومتری پایگاه هوایی عناد واقع شده که هنوز در کنترل نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی است.

مقام‌های امنیتی و ساکنان محلی همچنین گفتند بخش دیگری از نیروهای حوثی شبانه وارد بندر المخا شده‌اند.

پیشروی حوثی‌های مورد حمایت ایران به این بندر، آن‌ها را به آبراه استراتژیک باب‌المندب محل عبور کشتی‌های نفتکش بسیار نزدیک کرده است.

در روستای توربا واقع در استان تعز که مرکز آن چند روز پیش به تصرف حوثی‌ها در آمد، تظاهرکنندگان و مخالفان مسلح با نیروهای حوثی درگیر شدند. منابع پزشکی محلی گفتند در تیراندازی سربازان به سوی تظاهر کنندگان دست کم چهار تن کشته و چندین نفر نیز مجروح شدند.

شیعیان حوثی می‌گویند عبدربه منصورهادی، رییس جمهوری که ماه فوریه از صنعا پایتخت یمن فرار کرده و در عدن پناه گرفته است، دست نشانده رژیم‌های پادشاهی منطقه خلیج فارس و کشورهای غربی است.

نیروهای وفادار به عبدربه منصورهادی در بعضی از راه‌هایی که شمال یمن را به جنوب متصل می‌کند تانک و توپخانه مستقر کرده‌اند. قبایل محلی، شبه نظامیان و واحدهای ارتش وفادار به او در مقابل پیشروی حوثی‌ها به جنوب مقاومت می‌کنند و در چند روز گذشته گزارش‌ها از تشدید درگیرهای پراکنده بین دو طرف منتشر شده است.

در همین حال محمد البوخایتی، یکی از مقام‌های حوثی‌ها به خبرگزاری رویترز گفت نیروهای آن‌ها از یمن در مقابل پیکارجویان اسلامگرا دفاع می‌کنند و به تصرف عدن چشم ندارند.

او افزود جنبش حوثی‌ها دلیلی برای تغییر محل گفت‌وگوهای صلح از یمن به قطر نمی‌بیند اما با آن مخالفت جدی ندارد. یک منبع وزارت خارجه قطر گفت دوحه میزبانی گفت‌وگو‌های صلح بین جناح‌های مخالف در یمن را می‌پذیرد.

تشنج همیشگی

قدرت گرفتن شیعیان حوثی فصل تازه‌ای از بی‌ثباتی در یمن را آغاز کرده است. این کشور، همسایه همواره متشنج عربستان سعودی و خط مقدم مبارزه آمریکا با پیکارجویان اسلامگرایی چون القاعده است که از یمن برای عملیات در سراسر منطقه استفاده می‌کنند.

با ورود به شهر المخا، حوثی‌ها در فاصله ۸۰ کیلومتری آبراه استراتژیک باب المندب قرار گرفته‌اند که دریای مدیترانه را از طریق کانال سوئز و دریای سرخ به اقیانوس هند متصل می‌کند.

بر اساس آمار اداره انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۳ روزانه سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت توسط کشتی‌های نفتکش از این آبراه عبور کرده است.

در شرق کشور، واحدهای حوثی روز سه شنبه وارد شهر الضالع شدند که پایگاه سنتی جدایی طلبان منطقه جنوب است. ساکنان محلی گفتند که شبه نظامیان حوثی با افراد قبایل و شبه نظامیان طرفدار استقلال جنوب درگیری مسلحانه داشتند.

ورود حوثی‌ها به الضالع اولین پیشروی آن‌ها در مناطق جنوبی کشور محسوب می‌شود که سال‌ها با جنگ مسلحانه به نوعی استقلال خود را از حکومت مرکزی حفظ کرده بود.

سفیر آمریکا در یمن روز دوشنبه در واشینگتن گفت که هنوز هم مشارکت و تقسیم قدرت سیاسی بین جناح‌های رقیب در یمن امکان پذیر است اما آمریکا و کشورهای غربی باید هر چه زود‌تر تصمیم گیری کنند.

متیو توئلر به خبرگزاری رویترز گفت: «اگر عبدربه منصور هادی فراری و یا دستگیر شود و دولت او در عدن سقوط کند، که این حادثه ممکن سریع اتفاق بیفتد، دیگر گفت‌وگوی سیاسی موثر نخواهد بود».

به دنبال وخامت اوضاع، آمریکا روز شنبه باقیمانده کارکنان سفارت خود در یمن شامل ۱۰۰ نفر از کارکنان واحدهای عملیات ویژه را از این کشور خارج کرد.

ریاض یاسین، وزیر خارجه یمن، روز دوشنبه از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست با دخالت نظامی پیشروی حوثی‌ها را متوقف کنند.

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت کشورهای حوزه خلیج فارس برای حمایت از عبدربه منصور هادی اقداماتی انجام می‌دهند. او، ایران را به تشدید تنش‌های فرقه‌ای در منطقه متهم کرد.

XS
SM
MD
LG