لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

«شبه‌نظامیان حوثی‌ می‌خواهند کل یمن را تصرف کنند»


شورشیان شیعه حوثی که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شوند روز چهارشنبه پنجم فروردین به پیشروی خود به سمت جنوب یمن بویژه شهر عدن ادامه دادند و احتمال می رود که این شهر استراتژیک در روزهای آینده سقوط کند.

همزمان گزارش رسیده که عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری مورد تایید سازمان ملل، از عدن گریخته و به نقطه نامعلومی رفته است.

هدف حوثی‌ها از پیشروی اخیرشان، طرف‌هایی که در داخل یمن از حوثی‌ها حمایت می‌کنند، جایگاه نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی و آینده آقای هادی، سوال‌هایی است که اکنون درباره اوضاع یمن مطرح است.

در این‌ زمینه با احمد الزَرقَه خبرنگار و تحلیلگر سیاسی یمنی مقیم صنعا گفت‌وگو کردم.

بررسی حوادث یمن در گفت وگوی ایلیا جزایری با احمد الزرقه
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00
لینک مستقیم

اوضاع یمن به کجا پیش می‌رود؟ آیا به نظر شما حوثی‌ها در پی کنترل تمام کشور هستند؟

به طور حتم. شبه‌نظامیان حوثی می‌خواهند همه بخش‌های یمن را تصرف کرده و تحت کنترل بگیرند. آن‌ها می‌خواهند بر خاک یمن حکومت کنند، بقیه را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند و تمام طرف‌های رقیب را حذف کنند. این شاید بخشی از روند اجرای طرح خارجی باشد که با اهداف ایران در منطقه ارتباط دارد.

در داخل یمن چه کسی از حوثی‌ها حمایت می‌کند؟ این توان نظامی که باعث این پیشروی سریع شده را از کجا به دست آوردند؟

به طور حتم این تنها حوثی‌ها نیستند که در یمن پیشروی زمینی دارند. نیروهای علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق و فرزندانش که از نیروهای گارد ریاست جمهوری، نیروهای ویژه امنیتی و شبه‌نظامیان برخی قبایل در شمال و جنوب تشکیل شده‌اند آن‌ها را همراهی می‌کنند. بنابراین در این تحرک، صالح با حوثی‌ها همکاری و هماهنگی می‌کند و این مسئله جدیدی نیست بلکه از زمان درگیری‌های دَماج، حاشد و عمران و پس از آن در دیگر استان‌های شمالی، از این مطلب سخن رانده شده است.

آن‌چه امروز رخ داده این است که نیروهای گارد ریاست‌جمهوری که در بسیاری از استان‌های یمنی حضور دارند و در حقیقت نیروهای ضربت ارتش یمن هستند، حرکت کردند و کنترل پایگاه‌های اصلی در استان‌های جنوبی را در دست گرفتند، به دروازه‌های شهر رسیدند و تلاش می‌کنند از چند محور وارد شهر شوند.

در اینجا جایگاه نیروهای هوادار عبد ربه منصور هادی کجا است؟ آیا توان ایستادگی در برابر طرف مقابل را دارند؟

آقای هادی در سه سالی که رییس جمهور بود نتوانست ارتشی تابع خود و دولت بسازد. او همواره از ناتوانی خود در تغییر فرماندهان نظامی شکایت می‌کرد. اکنون ارتشی به نام ارتش عبد ربه منصور هادی وجود ندارد به ویژه با توجه به این‌که ارتش موجود به طور کامل تابع علی عبدالله صالح است یا این‌که آقای هادی در تضعیف بخشی از ارتش که تابع خود بود نقش ایفا کرد آن‌هم با برکناری علی محسن الاحمر که این بخش را فرماندهی می‌کرد. این اقدام بخشی از ارتش را که در برابر بخش تحت فرماندهی پسر رییس جمهوری سابق قرار داشت، تضعیف کرد. آقای هادی نه تنها نتوانست سازمان نظامی یمن را بازسازی کند بلکه تصمیم‌های نظامی او در هجوم نیروهای هوادار صالح و حوثی‌ها به پادگان‌ها سهیم بود. آن‌ها حتی به مناطقی وارد شدند که پیش از سال ۲۰۱۳ تابع‌شان نبودند.

آیا هیچ‌گونه اطلاعی از محل حضور عبدربه منصور هادی دارید؟ آیا از یمن خارج شده است؟

دانستن محل حضور آقای هادی دیگر برای یمنی‌ها مهم نیست. اما به احتمال زیاد او اگر تاکنون از یمن خارج نشده باشد، ظرف چند ساعت دیگر خارج می‌شود به ویژه این‌که عدن تحمل خشونت ندارد و آقای هادی می‌داند روزی که صنعا به دست حوثی‌ها افتاد او سرنگون شد. از این رو حضورش در عدن بسیار خطرناک است به ویژه این‌که او در این محیط، حامی ندارد. در جنوب یمن نیز تنش وجود دارد و خود او بخشی از این تنش بود. من گمان نمی‌کنم مدت زمانی طولانی در عدن باقی بماند.

XS
SM
MD
LG