لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

کمک‌خلبان «عمدا» هواپیمای جرمن‌وینگز را ساقط کرد


شدت برخورد هواپیما به کوه آنقدر زیاد بوده که هواپیما به تکه‌های کوچک تبدیل شده است
شدت برخورد هواپیما به کوه آنقدر زیاد بوده که هواپیما به تکه‌های کوچک تبدیل شده است

در تازه‌ترین خبر از حادثه سقوط ایرباس جرمن‌وینگز، دادستان شهر مارسی روز پنج‌شنبه، ششم فروردین، اعلام کرد که کمک‌خلبان هواپیما پس از تنها شدن در کابین هواپیما را «عمدا» رو به زمین هدایت کرده و باعث سقوط آن شده است.

روبن بریس، دادستان شهر مارسی، در عین حال احتمال تروریست بودن کمک‌خلبان را که خلبان را به کابین راه نمی‌دهد رد کرد.

نام کمک‌خلبان آندرئاس لوبیتس اعلام شده است.

شواهد به دست آمده از مکالمات ضبط شده در کابین خلبان پرواز جرمن‌وینگز که روز سه‌شنبه در فرانسه سقوط کرد نشان می‌دهد یکی از دو خلبان، دقایقی پیش از سقوط، کابین را ترک کرده و پس از آن به دلیل بسته بودن در، نتوانسته به کابین بازگردد.

روز پنج‌شنبه بر اساس همین مکالمات و صداهای داخل کابین اعلام شد که خلبان برای قضای حاجت از کابین بیرون رفته و پس از بازگشت با در بسته مواجه می‌شود.

هواپیمای ایرباس متعلق به شرکت جرمن‌وینگز روز سه‌شنبه، چهارم فروردین، در مسیر بارسلون به دوسلدورف در ارتفاعات آلپ سقوط کرد و تمامی ۱۵۰ تن سرنشین آن، از جمله دو خبرنگار ایرانی، جان باختند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خلبان هنگامی که قصد داشته وارد کابین شود با در بسته مواجه شده و کمک‌خلبان به درخواست او برای باز کردن در کابین هیچ واکنشی نشان نداده است.

پس از وقایع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حملات تروریستی به خاک آمریکا، در کابین خلبان‌ها در تمامی هواپیماها فقط از داخل قفل می‌شود و از بیرون تنها می‌توان با یک کد دیجیتالی در را باز کرد، اما همین کد را هم می‌توان از داخل کابین از کار انداخت.

کارشناسان تحقیق تصادفات هوایی فرانسه می‌گویند آنها نوار مکالمات و صداهای کابین خلبان را تا پیش از سقوط هواپیما استخراج کرده‌اند.

بر اساس این نوار، صدای نفس‌های منظم کمک‌خلبان که در را به روی خلبان باز نمی‌کند تا آخرین لحظه پیش از سقوط هواپیما شنیده می‌شود.

یک مقام ارشد نظامی که در جریان تحقیقات قرار دارد به روزنامه نیویورک تایمز گفته است در طول پرواز بارسلون به دوسلدورف، مکالمه‌ای عادی بین دو خلبان جریان داشته است. صداهای ضبط شده داخل کابین خلبان نشان می‌دهد که پس از دقایقی یکی از دو خلبان کابین را ترک کرده، اما نتوانسته بار دیگر وارد کابین شود.

یک مقام نزدیک به تیم تحقیق که نخواسته نامش فاش شود به نیویورک تایمز گفته است: «مردی که خارج از کابین مانده بود، ابتدا به آرامی در می‌زند، اما هیچ پاسخی از داخل کابین داده نمی‌شود.»

وی می‌افزاید: «سپس او ضربات محکم‌تری به در می‌زند اما همچنان هیچ پاسخی نمی‌آید.»

به گفته این مقام آگاه، «هنوز مشخص نیست که چرا این فرد از کابین خارج شده، اما کاملا آشکار است که او تلاش می‌کند تا در کابین را از بیرون باز کند.»

یک منبع خبری نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است صداهای ضبط شده کابین خلبان نشان می‌دهد که یکی از صندلی‌های خلبان به عقب کشیده شده و در کابین باز و بسته می‌شود و پس از آن تا زمان سقوط، هیچ مکالمه‌ای صورت نمی‌گیرد.

به گفته این منبع خبری، هنوز سوالات بی‌پاسخ زیادی در مورد سقوط این هواپیما وجود دارد.

پیش از این شرکت هواپیمایی جرمن‌وینگز وابسته به لوفتانزا اعلام کرده بود که هر دو موتور هواپیما سالم بوده و نقص فنی در آن وجود نداشته است.

بر اثر سقوط هواپیمای جرمن‌وینگز که از بارسلون عازم شهر دوسلدورفِ آلمان بود، صد و پنجاه تن از جمله دو خبرنگار ایرانی کشته شدند.

XS
SM
MD
LG