لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

عربستان: فعلا برنامه‌ای برای عمليات زمينی در يمن نداريم


يک سخنگوی نظامی عربستان گفته است کشورش فعلا برنامه‌ای برای عمليات زمينی در يمن ندارد، اما نيروهای نظامی این کشور آماده‌اند تا در صورت لزوم دست به اقدام بزنند.

به گزارش رويترز، ژنرال احمد عسیری روز پنجشنبه ششم فروردین در يک کنفرانس خبری اظهار داشت: در اين مرحله برنامه‌ای برای عمليات زمينی وجود ندارد، اما اگر نياز باشد نيروهای زمينی عربستان و کشورهای دوست و برادر آماده‌اند به هرگونه تهاجمی پاسخ بدهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين سخنگوی نظامی ارتش عربستان گفته که موج اول حملات هوايی عربستان و ديگر کشورهای عرب به مواضع نيروهای شبه نظاميان حوثی «موفقيت آميز» بوده و تاکيد کرده است اين حملات تا دستيابی به اهداف تعيين شده ادامه خواهد داشت.

طبق اين گزارش احمد العصير توضيح بيشتری در خصوص اهداف تعيين شده ارائه نکرده است.

عربستان و شماری از کشورهای عربی روز پنجشنبه در عملیاتی مشترک، اهدافی را در مناطق تحت کنترل شبه نظاميان حوثی و متحدان آنها انجام دادند.

شبکه تلويزيونی عرب زبان «العربيه» وابسته به عربستان گزارش داده که جنگنده‌های مراکش، کويت، سودان، امارت، قطر و بحرين در اين عمليات حضور داشته‌اند.

طبق اين گزارش، اردن و مصر نيز آمادگی خود را برای پيوستن به عمليات عليه نيروهای حوثی اعلام کرده‌اند.

شبکه تلويزيونی العربيه پيشتر گزارش داده بود که عربستان ۱۰۰ هزار نيرو و ۱۰۰ جنگنده را در مرزهای خود با يمن مستقر کرده است.

رييس جمهوری ترکيه نيز گفته است که کشورش آماده ارائه کمک‌های لجستکی به عربستان است.

رجب طيب اردوغان گفته است: ايران و گروه‌های تروريستی بايد از يمن خارج شوند.

در همين حال، جان کری، وزیر امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتایان خود در کشورهای عربی حاشیه خليج فارس پشتيبانی واشينگتن از عمليات آنها عليه شبه نظاميان حوثی را اعلام کرد.

وزارت امور خارجه آمريکا می‌گوید جان کری در اين گفت‌وگوی تلفنی از ارائه کمک‌های لجستيکی از جمله ارائه اطلاعات، مشاوره نظامی و همچنين رهگيری عليه نيروهای حوثی خبر داده است.

در همين حال، جف راتک، يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت که جان کری روز پنجشنبه در ديدار با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در خصوص بحران يمن گفت‌وگو کرده است.

اين سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا تصريح کرد گفت‌وگوی جان کری و محمد جواد ظريف کوتاه بوده و محور مذاکرات آنها در لوزان سوييس نبوده است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز پنجشنبه در شرم الشیخ مصر در زمینه پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تشکیل یک نیروی واکنش سریع به توافق رسیدند.

تحولات بحران یمن با حملات هوایی عربستان و دیگر کشورهای عرب به مواضع تحت کنترل حوثی‌ها وارد مرحله تازه‌ای شده است.

در حالی که نیروهای حوثی و متحدان آنها پیشروی‌هایی به سمت عدن داشته‌اند، شبکه‌های عربی روز پنجشنبه گزارش دادند که نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، توانستند شبه نظامیان حوثی را به عقب برانند.

این در حالی است که روز پنجشنبه اعلام شد عبدربه منصور هادی از عدن خارج و با محافظت نیروهای عربستان وارد ریاض شده است.

رسانه‌های بین‌المللی از بحران کنونی یمن به عنوان جنگی نیابتی بین عربستان سعودی و ایران یاد می‌کنند.

ایران به حمایت از شورشیان شیعه حوثی متهم است که در سپتامبر گذشته کنترل صنعا، پایتخت یمن، را در دست گرفتند و طی روزهای اخیر به سمت عدن پیشروی کرده‌اند.

شورشیان حوثی چند روز پیشتر کنترل شهر تعز، دومین شهر بزرگ یمن، را نیز در دست گرفتند.

XS
SM
MD
LG