لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

اردوغان: ترکیه سلطه ایران بر منطقه خاورمیانه را تحمل نمی‌کند


رئیس جمهوری ترکیه با متهم کردن ایران به تلاش برای تسلط بر منطقه خاورمیانه گفته است که تلاش‌های تهران، آنکارا، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را «به ستوه» آورده است.

ترکیه پیش از این نیز حمایت خود را از حمله عربستان به شبه نظامیان شیعه حوثی‌ در یمن اعلام کرده و از این گروه شبه نظامی و «حامیان خارجی» آن خواسته بود که اقدامات تهدیدآمیز خود علیه صلح و امنیت در منطقه را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه ششم فروردین در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که «ایران در تلاش برای تسلط بر منطقه است، آیا می‌شود این را تحمل کرد؟ این موضوع، ترکیه، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به ستوه آورده است. این امر واقعاً تحمل‌کردنی نیست و ایران باید متوجه این مسئله باشد».

جنگنده‌های عربستان و متحدان عربش از روز پنج‌شنبه اقدام به بمباران مواضع نیروهای شیعه حوثی در یمن کرده‌اند. این گروه، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

حوثی‌ها سپتامبر پارسال وارد صنعا، پایتخت یمن، شدند و عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن را حبس خانگی کردند.

منصور هادی ماه گذشته موفق شد که از صنعا بگریزد و به شهر عدن در جنوب کشور پناهنده شود، اما اخیراً نیروهای حوثی اقدام به پیشروی به سوی مناطق جنوبی کرده و چندین منطقه جدید را به اشغال خود در آوردند.

سازمان ملل، کشورهای عرب منطقه و غربی، منصور هادی را رئیس جمهور رسمی یمن می‌شناسند.

اردوغان با اعلام اینکه وضعیت به درگیری فرقه‌ای کشیده شده است، از ایران خواست که دست از اقدامات خود بردارد.

وی گفت: «ایران باید دیدگاهش را تغییر دهد. ایران باید نیروهایش و هرچه که در یمن، سوریه و عراق دارد را بیرون بکشد و به تمامیت ارضی این کشور‌ها احترام بگذارد».

اظهارات رئیس جمهوری ترکیه در حالی بیان می شود که وی قرار است به زودی از ایران دیدار کند و آن‌گونه که خبرگزاری فارس گزارش داده، برنامه سفر او به قوت خود باقی است.

مقامات ایران روز پنج‌شنبه خواهان توقف سریع عملیات نظامی عربستان در یمن شدند.

خبرگزاری رویترز در گزارش دیگری که روز پنج‌شنبه منتشر کرد خبر داد که آقای اردوغان و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، درباره بحران یمن تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

شورای امنیت ملی آمریکا در حساب توئیتری خود گزارش داده که رهبران آمریکا و ترکیه همچنین موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و همکاری برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG