لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

مذاکره‌کنندگان لوزان آماده اعلام احتمالی نتیجه گفت‌وگوها می‌شوند


مذاکرات اتمی در هتل بو ریواژ در لوزان سوئیس. ۲۷ مارس ۲۰۱۵
مذاکرات اتمی در هتل بو ریواژ در لوزان سوئیس. ۲۷ مارس ۲۰۱۵

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به لوزان سوئیس، در حال حاضر مرکز آموزشی «رولکس» در این شهر برای کنفرانس خبری جهت اعلام تفاهم سیاسی احتمالی هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ آماده می‌شود.

در همین حال اما، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، در این باره گفته‌است که «اگر نشست جمع‌بندی در کار باشد به مقر سازمان ملل در ژنو خواهیم رفت.»

در این ارتباط، پیشتر، یک مقام ارشد ایرانی که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته‌است که طرف‌های مذاکره اتمی ایران و ۱+۵ «به گام نهایی بسیار بسیار نزدیک شده‌اند و این توافق ممکن است امضاء شود یا این‌که مورد موافق قرار گرفته و لفظاً اعلام شود.»

وی در گفت‌وگو با این خبرگزاری افزوده‌است که ایران و قدرت‌های جهانی نزدیک به توافق بر سر توافق‌نامه‌ای «دو سه صفحه‌ای» هستند «که در آن اعداد و ارقام مشخصی ذکر خواهد شد و این ارقام مبنایی برای یک توافق درازمدت را تشکیل خواهد داد.»

مقامات دیگر در گفت‌وگو با رویترز این اظهارات این مقام ایرانی را تأیید کرده‌اند اما هشدار داده‌اند احتمال این‌که مذاکرات طی روزهای آینده با شکست مواجه شود هم وجود دارد.

از سوی دیگر روز شنبه، به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجيد تخت روانچی، معاون وزارت خارجه ايران و عضو هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای با تکذیب خبر «گفت‌وگو با توافق دو سه صفحه‌ای» گفت که صحبتی در مورد توافق بر سر توافق‌نامه‌ای «دو سه صفحه‌ای» نشده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:15:00 0:00
لینک مستقیم

«عصبانیت ظریف»

در همین حال خبرگزاری فارس خبر می‌دهد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در جریان مذاکرات روز شنبه هشتم فروردین در لوزان سوئیس «خیلی عصبانی» بوده‌است.

محمد جواد ظریف در لوزان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:43 0:00

به نوشته این خبرگزاری، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، روز شنبه در جمع خبرنگاران درباره علت این «عصبانیت» گفته‌است «مذاکرات سختی در جریان است، نفس‌گیر است و گاهی اوقات پرتنش می‌شود. طبیعی است که در شرایط مختلف روحیات مختلفی وجود داشته باشد، ولی ما امیدوار هستیم.»

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای پایان دادن به مناقشه ۱۲ ساله بر سر برنامه هسته‌ای ایران حدود ۱۸ ماه است که ادامه داشته و هم‌اینک به مهلت‌های پایانی خود نزدیک می‌شود.

طرف‌های مذاکره سعی دارند تا پایان ماه مارس (سه‌شنبه ۱۱ فروردین) بر سر چارچوب اولیه توافقات به توافق برسند و پس از آن تا سی‌ام ژوئن توافقی فراگیر امضاء کنند که شامل تمامی جزئیات فنی بشود.

جدول زمانی دیدارها

در آخرین دور از این مذاکرات که در لوزان سوئیس جریان دارد وزیران خارجه ایران و آمریکا طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه این هفته پنج بار دیدار داشته‌اند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، قرار است روز شنبه در خصوص روند مذاکرات با ایران با همتایان فرانسوی و آلمانی خود نیز دیدار داشته باشد.

بنا بر گزارش‌ها قرار است از روز شنبه وزیران خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ نیز رفته‌رفته به مذاکرات ملحق شوند تا در روز یک‌شنبه نشستی برگزار کنند.

هانا کاویانی، در توئیتی از حضور لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، در لوزان خبر داد.

خبرگزاری چینی شینهوا می‌نویسد که وزیر خارجه چین روز یک‌شنبه به مذاکرات خواهد پیوست؛ وزرای خارجه روسیه و بریتانیا نیز قصد دارند طی آخر هفته جاری به مذاکرات ملحق شوند.

توافق جامعی که کشورهای یادشده به دنبال آن هستند قرار است در نهایت رفع نگرانی قدرت‌های غربی نسبت به احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را در پی داشته باشد.

جمهوری اسلامی نیز به دنبال توافقی است که ضمن رفع تحریم‌های جهانی نسبت به خود، زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را نیز تا حد ممکن پابرجا باقی بگذارد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز جمعه از ایران خواستند تا تصمیم‌های لازم را برای رسیدن به توافقی جامع در مورد برنامه اتمی‌ خود بگیرد.

XS
SM
MD
LG