لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

آمریکا کشته شدن دو پاسدار ایرانی توسط پهپادهای خود را تکذیب کرد


ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا روز دوشنبه دهم فروردین ادعای رسانه‌های ایرانی درباره کشته شدن دو عضو سپاه پاسداران در تکریت توسط پهپادهای آمریکایی را رد کرد و گفت که آمریکا در روز حادثه هیچ عملیاتی در اطراف این شهر نداشته است.

سرهنگ ادوارد تی. شولتیس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که ستاد مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا «در روزهای ۲۲ تا ۲۴ مارس (دوم تا چهارم فروردین) هیچ عملیات هوایی با پهپاد یا جنگنده در اطراف شهر تکریت انجام نداده است».

یک مقام دیگر آمریکایی که نخواست نامش فاش شود نیز روز دوشنبه گفت که واشینگتن هیچ اطلاعاتی درباره صحت ادعای ایران در دست ندارد، اما مقامات آن را بررسی خواهند کرد.

اظهارات مقام‌های آمریکایی واکنشی به این خبر سایت «سپاه نیوز» وابسته به سپاه پاسداران است که مدعی شده «علی یزدانی» و «هادی جعفری» از نیروهای این تشکیلات نظامی روز سوم فروردین کشته شده‌اند.

سپاه نیوز از این افراد به عنوان «مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق» نام برده است.

این نشریه روابط عمومی سپاه پاسداران افزوده است: علی یزدانی «به همراه هادی جعفری طی عملیاتی در تکریت عراق برای مبارزه با عوامل تکفیری، توسط پهپاد نیروهای آمریکایی در عراق» کشته شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا از روز اول فروردین و به دنبال درخواست دولت عراق، عملیات هوایی علیه نیروهای حکومت اسلامی، داعش سابق، را در اطراف تکریت آغاز کرد.

آمریکا می‌گوید پس از نخستین حملات در روز اول فروردین، عملیات هوایی را بار دیگر در روز پنجم فروردین از سر گرفته است.

ورود آمریکا به نبرد نظامی برای آزادسازی تکریت پس از آن صورت گرفت که عملیات نیروهای شبه نظامی شیعه و ارتش عراق در این شهر به بن بست رسید و آن‌ها نتوانستند به رغم پیشروی‌های سریع، زادگاه صدام حسین را از نیروهای داعش بازپس گیرند.

ایران و آمریکا از زمان قدرت گرفتن گروه حکومت اسلامی در عراق و تصرف بخش‌های زیادی از شمال و غرب این کشور در یکسال گذشته، وارد ائتلافی نانوشته علیه این گروه شده‌اند.

با این حال، دو کشور که درباره بسیاری از مسائل منطقه‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای تهران دچار اختلاف عمیق هستند گفته‌اند که هیچ فعالیت مشترکی در نبرد علیه گروه داعش ندارند.

ظرف یکسال گذشته شماری از نیروهای ایرانی که جمهوری اسلامی می‌گوید برای فعالیت‌های مستشاری و کمک به نیروهای عراقی در این کشور به سر می‌برند، در نبرد با گروه حکومت اسلامی کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG