لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

شش نفر در اثر انفجار مین در بخش مرزی سومار کشته شدند


معاون فرماندار قصرشیرین در استان کرمانشاه خبر داد که پنج نفر از مرزبان‌های این شهرستان و یک زن ۱۷ ساله «عشایر» در روز دوشنبه ۱۰ فروردین بر اثر انفجار دو مین به جای مانده از جنگ ایران و عراق کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، نعمت‌الله ناز پرورده گفت که پنج نفر از نیروهای هنگ مرزی پاسگاه «سه تپان» بخش مرزی سومار هنگام تردد با دو خودروی انتظامی، با یک مین به جا مانده از جنگ ایران و عراق برخورد کردند و کشته شدند.

به گفته آقای نازپرورده، همچنین یک زن ۱۷ ساله «از عشایر منطقه» به نام «آرزو طهمورثی منش» نیز در حین چراندن احشام با مین برخورد کرده و کشته شده است.

کشته شدن این شش نفر در حالی است که معاون فرماندار قصر شیرین می‌گوید «پاکسازی عمومی» تا عمق ۳۰ سانتیمتری اراضی آلوده به مینِ شهرستان قصرشیرین در بهمن ماه سال ۹۱ به اتمام رسیده است.

به گفته آقای نازپروده، «پاکسازی عمقی و بازنگری تا عمق ۸۰ سانتیمتری» در دستور کار گروه‌های پاکسازی مین قرار دارد.

شهرستان قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه ۱۸۶ کیلومتر با عراق مرز مشترک دارد و در جنگ هشت ساله ایران و عراق به مدت دو سال در اشغال نیروهای عراقی بود.

طی سال‌های گذشته، مین‌های به جا مانده از جنگ ایران و عراق باعث کشته شدن تعدادی از ساکنان مناطق مرزی ایران در استان‌های خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی شده است.

از جمله در آخرین مورد در اسفندماه سال گذشته پنج دانش آموزان در استان ایلام بر اثر اصابت مین مجروح شدند که یکی از آنان به نام «محمدهادی ملکیان» روز ۲۹ اسفند ۹۳ در بیمارستان درگذشت.

محمد حسین امیر احمدی، رییس مرکز مین زدایی ایران، فروردین سال ۹۳ گفته بود که ایران دومین کشور آلوده به مین و قربانی داده از خطرات مین است.

در همین حال، به گفته اقبال محمدی، نماینده مریوان در مجلس، بیش از سه میلیون هکتار از اراضی پنج استان غربی ایران آلوده به مین است.

وب سایت «ایران بدون مین» نیز پیش از این بر اساس گزارش «کمپین بین‌المللی ممنوعیت استفاده از مین‌های زمینی» اعلام کرده بود که در سال ۲۰۱۳ میلادی تلفات ناشی از مین در ایران، ۱۰۷ نفر بوده است که از این تعداد ۳۶ نفر کشته و۷۱ نفر زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۴۱ درصد از ۴۶ شهروند غیر نظامی آسیب دیده بر اثر مین که سن آن‌ها مشخص شده است، کودک بوده‌اند.

تلفات کودکان قربانی مین در سال ۲۰۱۳ به طور قابل توجهی در مقایسه با تعداد هفت کودک آسیب دیده در سال ۲۰۱۲ افزایش داشته است.

«کمپین بین‌المللی ممنوعیت استفاده از مین‌های زمینی» می‌گوید: همچنین در سال ۲۰۱۳ بیش از نیمی از تلفات را غیر نظامیان تشکیل داده‌اند که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۲ افزایش داشته است.

XS
SM
MD
LG