لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

افخم: برخی ادعا‌ها در مورد ارسال اسلحه به يمن ساختگی است


مرضيه افخم،سخنگوی وزارت خارجه ايران
مرضيه افخم،سخنگوی وزارت خارجه ايران

سخنگوی وزارت خارجه ايران «برخی ادعا‌ها» در مورد ارسال اسلحه از سوی جمهوری اسلامی به يمن را «کاملا ساختگی و کذب محض» دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، مرضيه افخم، روز سه شنبه، ۱۱ فروردين، همچنين گفت که «اين گونه ادعا‌ها» به هيچ وجه نمی‌تواند توجيه کننده حمله نظامی به يمن باشد.

«اين گونه ادعا‌ها» به هيچ وجه نمی‌تواند توجيه کننده حمله نظامی به يمن باشد.
مرضیه افخم

براساس گزارشها،رياض ياسين، وزير امور خارجه يمن، روز يک شنبه، ۹ فروردين، گفته بود که مداخله نظامی عربستان در يمن مانع از ارسال اسلحه به شورشيان شيعه حوثی «توسط هواپيماهای ايرانی» شده است.

وی ايران را متهم کرده بود که پيش از اين روزانه حداقل با دو هواپيما برای شورشيان شيعه حوثی «اسلحه» ارسال می‌کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اما روز سه شنبه تاکيد کرد که توافقنامه امضا شده بين هواپيمايی کشوری جمهوری اسلامی ايران و هواپيمايی يمن در چارچوب توافقات مربوط به فعاليت هوايی مدنی و تجاری بوده است.

وی اضافه کرد:« از زمان امضای توافق تاکنون چند پرواز مدنی حاوی کمک‌های دارويی و بهداشتی به صنعا انجام شده و محموله‌های اين پرواز‌ها به هلال احمر يمن تحويل شده است.»

مقامات يمن پيش از اين نيز جمهوری اسلامی را متهم به ارسال اسلحه برای شورشيان شيعه حوثی کرده بودند.

از جمله در بهمن ماه سال ۹۱ مقامات يمن پس از بررسی محموله يک کشتی حامل تسليحات نظامی اعلام کردند که اين محموله از سوی ايران برای شيعيان حوثی ارسال شده بود.

رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر جمهوری اسلامی ايران نيز خبر داد که پنجمين مرحله امداد کمک‌های ايران شامل ۱۹ تن دارو و تجهيزات پزشکی و دو تن مواد غذايی در روز سه شنبه به صنعا پايتخت يمن ارسال شده است.

مقامات جمهوری اسلامی اما هرگونه دخالت دولت ايران در ارسال اين محموله را رد کرده بودند.

ايران به حمايت از شورشيان شيعه حوثی متهم است که در ماه‌های گذشته کنترل صنعا، پايتخت يمن، را در دست گرفته و از هفته گذشته بر اساس گزارش‌ها به نزديکی شهر عدن، سومين شهر بزرگ اين کشور، رسيده‌اند.

آنها پيشتر نيز کنترل شهر تعز، دومين شهر بزرگ يمن، را نيز در دست گرفته بودند.
عربستان سعودی با تشکيل ائتلافی نظامی با حضور برخی از کشورهای عربی عمليات هوايی عليه شورشيان حوثی را آغاز کرده است.

در مقابل اما مقام‌های جمهوری اسلامی متفق‌القول مداخله نظامی عربستان سعودی در يمن را محکوم کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در بخش ديگری از سخنان خود بر آمادگی هلال احمر جمهوری اسلامی ايران برای مشارکت در امدادرسانی به آسيب ديدگان در يمن تاکيد کرد.

در همين حال،رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر جمهوری اسلامی ايران نيز خبر داد که پنجمين مرحله امداد کمک‌های ايران شامل ۱۹ تن دارو و تجهيزات پزشکی و دو تن مواد غذايی در روز سه شنبه به صنعا پايتخت يمن ارسال شده است.

ناصر چرخ ساز گفت که در چهارمرحله قبلی ۵۰ تن دارو، تجهيزات پزشکی و مواد غذايی به يمن ارسال شده است.

XS
SM
MD
LG