لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

تفاهم در لوزان، پایکوبی در تهران


با تفاهم صورت‌گرفته در لوزان سوئیس بر سر برنامه اتمی ایران، گروهی از شهروندان در ایران به شکل عمومی به ابراز شادی پرداخته‌اند. شبکه‌های اجتماعی نیز محل انتشار واکنش‌های مردمی بوده است.

ایران و قدرت‌های جهانی در لوزان سوئیس، در پی آنچه «ماراتن مذاکرات هسته‌ای» توصیف شده، به توافقی اولیه رسیدند که قرار است آغازی بر تدوین توافقی جامع طی سه ماه آینده باشد.

این تفاهم که رئیس‌جمهوری آمریکا آن را «تاریخی» توصیف کرده و دبیر کل سازمان ملل می‌گوید امکانی برای همه کشورها برای حل مشکلات جدی جهان است، با استقبال گروهی از شهروندان در ایران نیز روبه‌رو شده است.

شب پنچ‌شنبه ۱۳ فروردین، خیابان‌های پایتخت صحنه شادی و پایکوبی گروهی از مردم بود.

برخی از شهروندان نیز در برابر ساختمان وزارت خارجه جمع شدند و سرود «ای ایران» سر دادند.

واکنش‌ها در دنیای مجازی نیز در جریان بود؛

در توئیتر منسوب به حسن روحانی، در پی تفاهم لوزان این مطالب به چشم خورد:

شهروندان نیز طی روزهای گذشته با استفاده از شبکه‌های مجازی، از جمله توئیتر، به بیان نظرات خود پرداختند.

ایرما نوشته است «برا این تیم‌های مذاکرات هسته‌ای جام جهانی ای چیزی نداریم؟ اگه باشه که ما قهرمانیم!»

مصادف شدن تفاهم در لوزان با ۱۳فروردین نیز به شوخی‌هایی در توئیتر انجامیده است. نوید نوشته است «از پشت صحنه اشاره می‌كنن دروغ سيزده بود».

سمیه به مسائل محیط‌زیستی اشاره کرده و نوشته است «اگه ایران متعهد می شد تمام نیروگاه های اتمی را به توربین های بادی تبدیل کنه من خوشحال تر می شدم».

حمید به وضعیت اقتصادی اشاره کرده؛ «توافق اتمی امروز، کیفیت زندگی مردم ایران رو در طول ۲۰ سال آینده بهبود می‌ده».

یکی از منتقدان توافق لوزان، علی، نوشته است «تقریبا غرب به چیزی که می‌خواست رسید... تعطیلی تقریبا کامل فعالیت‌های هسته ایران، و فعالیت اسمی پایگاه‌های اتمی!»

پدرام با انتقاد از مخالفان توافق در ایران نوشته است «من فازِ این مردمی که می‌گن امتیاز دادیم رو درک نمی‌کنم. الان دردِ تو اینه که چرا راکتورهای فردو باید خاموش بشَن؟! نه خدایی!»

از سوی دیگر احمد می‌نویسد «به‌نظر من، البته نظر شخصى من تنها سودى كه برداشتن تحريم‌ها و توافق داره اينه كه سپاه دیگه نمی‌تونه از تحریما سو استفاده کنه».

پخش سخنرانی باراک اوباما در رابطه با تفاهم اتمی از شبکه خبر نیز با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد.

کریم نوشته است «من خواب می‌بینم؟! توهم زدم حالیم نیست؟! پخش زنده سخنرانی اوباما از شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران؟؟؟».

حسن می‌گوید «شبکه خبر داره صحبت‌های اوباما [را] مستقیم پخش می‌کنه، مترجم هم زمان با تمام رعایتی که داره می‌کنه قشنگ معذبه و نمی‌دونه بقیه‌شم ترجمه کنه یا نه.»

علی می‌گوید «پخش زنده‌ی سخنرانی اوباما از شبکه‌ی خبر جالب بود؛ انگار بالاخره تغییرات مثبتی داره اتفاق می‌افته. حالا تفسیرها و حاشیه‌سازی‌شون بماند.»

از سوی دیگر اما سیامک توئیت کرده است «سخنرانی اوباما از شبکه خبر که چیزی نیست، اینا هر کاری به نفعشون باشه انجام می‌دن، مثل پخش کنفرانس برلین و انسان‌های برهنه و رقصیدنشون در محرم».

و این هم کارتونی از توکا نیستانی در رابطه با توافق اتمی‌ست که در صفحه فیس‌بوک «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» منتشر شده است:

XS
SM
MD
LG