لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

نتانیاهو: نه جنگ و نه توافق بد؛ راه سوم افزایش فشار بر ایران است


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، با تاکيد بر اينکه چارچوب تفاهم ايران و قدرت‌های جهانی در لوزان سوييس يک «توافق بد» است، گفته که «راه سومی به جز جنگ و توافق بد» در تقابل با ایران وجود دارد و آن «تشدید فشار» بر جمهوری اسلامی است.

او همچنین گفته که تفاهم لوزان «جرقه مسابقه تسليحاتی با کشورهای سنی» را خواهد زد.

آقای نتانياهو، يکشنبه ۱۶ فروردين، در مصاحبه با تلويزيون سی‌ان‌ان، گفته است: «اگر کشوری که تعهد کرده ما را نابود کند و هر روز با ابزاری متعارف و غيرمتعارف برای رسيدن به اين هدف کار می‌کند، اگر چنين کشوری توافقی داشته باشد که راهش را به سوی سلاح هسته‌ای هموار می‌کند – سلاح‌های هسته‌ای زيادی -، اين بقای ما را در خطر خواهد انداخت.»

به گفته آقای نتانياهو، يکی ديگر از تبعات اين مسئله، «جرقه خوردن مسابقه تسليحاتی با کشورهای سنی» خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از اين مصاحبه، نوشته که عربستان سعودی يکی از کشورهايی است که هراس دارد اگر بيشتر بخش‌های برنامه هسته‌ای ايران دست نخورده باقی بماند، جمهوری اسلامی همچنان قابليت ساخت سلاح‌های هسته‌ای را حفظ خواهد کرد و اين نگرانی وجود دارد که رياض به دنبال توسعه توانايی هسته‌ای خود برود.

نخست وزير اسرائيل، پيشتر و اندکی پس از قرائت بيانيه مشترک وزير امور خارجه ايران و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، در گفت‌وگويی تلفنی با باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، به او گفت که اين توافق «حيات و بقای اسرائيل را سخت به خطر می‌اندازد».

بنيامين نتانياهو به تلويزيون سی‌ان‌ان نيز گفته که بر اساس تفاهم لوزان، «زيرساخت‌های گسترده اتمی ايران را باقی نگاه می‌دارد، حتی يک سانتريفيوژ نابود نمی‌شود، حتی يک تاسيسات هسته‌ای شامل تاسيسات زيرزمينی غيرقانونی تعطيل نمی‌شود و هزاران سانتريفيوژ برنامه غنی‌سازی اورانيوم را ادامه می‌دهند.»

او تاکيد کرده که «اين يک توافق بد است.»

اين در حالی است که دولت آمريکا به رياست باراک اوباما و جان کری، وزير امور خارجه اين کشور که مسئول ارشد مذاکرات اتمی با ايران بود، از تفاهم لوزان به عنوان يک «توافق خوب» ياد کرده‌اند که امنيت متحدان آمريکا را فراهم می‌کند.

اما نخست وزير اسرائيل در واکنشی به پرسش رئيس جمهور آمريکا درباره اينکه چه راه‌حلی به جز ديپلماسی برای حل بحران برنامه هسته‌ای ايران وجود دارد؟، گفته است: «من فکر می‌کنم آلترناتيوهای موجود تنها جنگ و توافق بد نيستند. راه سومی هم وجود دارد و آن اين است که محکم بايستيد و فشارها را تشديد کنيد تا توافق بهتری به دست بياوريد.»

آقای نتانياهو در توضيح «توافق خوب» از ديد خود گفته است: «يک توافق خوب زيرساخت‌های گسترده برنامه هسته‌ای ايران را به عقب می‌برد، ايران را ملزم می‌کند که رفتار خصمانه‌اش در منطقه، ترور جهانی و خواسته‌ها و اقدامات‌اش برای نابودی اسرائيل را متوقف کند.»

بنيامين نتانياهو همچنين در مصاحبه با تلويزيون ای‌بی‌سی گفته پولی که به واسطه آسان شدن تحريم‌ها عايد ايران می‌شود، به مصرف مردم ايران نخواهد رسيد.

نخست وزير اسرائيل گفته است: «آنها {جمهوری اسلامی} از اين پول برای ساخت مدرسه، بيمارستان يا جاده استفاده نمی‌کنند. آنها از اين پول برای گسترش ماشين ترور و نظامی خود که همين الان خاورميانه را به خود مشغول کرده، استفاده می‌کنند.»

در همين حال خبرگزاری اسوشيتدپرس می‌گويد به سندی دست يافته که ارزيابی يا تحليل رسمی دولت اسرائيل از تفاهم لوزان را نشان می‌دهد.

بر اساس اين سند که اسوشيتدپرس می‌گويد نسخه‌ای از آن را توسط مقام‌های دفتر بنيامين نتانياهو به دست آورده، «نقايص و کمبود‌های» تفاهم لوزان فهرست شده‌اند.

تهيه کنندگان اين سند از جمله گفته‌اند که سازوکارهای پيش‌بينی شده در تفاهم لوزان، آنطور که غربی‌ها می‌گويند برای بازرسی از تاسيسات اتمی ايران کامل نيست زيرا در آن واژگانی مانند «هر جا و هر زمان» در بازرسی‌ها تصريح نشده‌اند.

در سندی که اسوشيتدپرس می‌گويد به دست آورده، آمده که اسرائيل معتقد است سرنوشت ذخاير اورانيوم غنی‌شده ايران مبهم است و نيز مشخص نيست که اگر جمهوری اسلامی به تعهدات توافق جامع و نهايی احتمالی پايبند نباشد، وضع مجدد تحريم‌ها با چه مکانيسمی انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG