لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

اوباما: هنوز درباره حذف کوبا از فهرست حاميان تروريسم تصميم نگرفته ام


باراک اوباما روز پنج شنبه ۲۰ فروردين (۹ آوريل) گفت که وزارت خارجه آمريکا بررسی خود درباره خارج کردن کوبا از فهرست کشورهای حامی تروريسم را کامل کرده اما او هنوز توصيه مشاورانش را دريافت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رييس جمهور آمريکا که برای ديداری کوتاه در جامائيکا است، گفت تصميم در اين باره روز پنج شنبه اعلام نخواهد شد. او افزود پيش از تصميم گيری، منتظر دريافت توصيه مشاورانش در کاخ سفيد خواهد بود.

حذف کوبا از فهرست کشورهای حامی تروريسم يکی از موانع از سرگيری مناسبات دو جانبه را از ميان بر می دارد کند و همچنين راه را برای بازگشايی سفارت دو کشور پس از پنجاه سال هموار می کند. اين اقدام نشانه ای از تمايل آمريکا به پايان دادن به انزوای سياسی کوبا است.

باراک اوباما گفت: «بررسی در وزارت خارجه تمام شده و اکنون به کاخ سفيد ارسال شده است. گروه متشکل از سازمان های مختلف آن را بطور کامل مطالعه می کنند و همراه با توصيه مشورتی برای من می فرستند. اين کار هنوز انجام نشده است.»

آقای اوباما افزود: «امروز درباره اين تصميم رسمی را اعلام نمی کنم.»

رييس جمهور آمريکا پس از تصميم تاريخی برای از سرگيری مناسبات بين دوکشور در ۱۷ دسامبر گذشته، دستور بررسی حذف کوبا از فهرست کشورها ی حامی تروريسم را صادر کرد و قول داد به محض دريافت اين توصيه فورا اقدام کند.

باراک اوباما به تمايل خود اشاره ای نکرد اما سخنان گذشته او نشان می دهد که به احتمال زياد خروج کوبا از اين فهرست را تاييد خواهد کرد.

آمريکا سال ۱۹۸۲ کوبا را به دليل حمايت از شبه نظاميان مارکسيست در کلمبيا و مناطق ديگر به فهرست کشورهای حامی تروريسم اضافه کرد. ايران، سودان و سوريه از کشورهای ديگر در اين فهرست هستند.

باراک اوباما پس از ديدار از جامائيکا برای شرکت در نشست رهبران کشورهای قاره آمريکا به پاناما می رود و در آنجا با رائول کاسترو رييس جمهور کوبا روبرو می شود. اين نشست، اولين گردهمايی کشورهای قاره آمريکا پس از شروع مناسبات ديپلماتيک بين آمريکا و کوبا در سال گذشته است.

XS
SM
MD
LG