لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

امام جمعه تهران:‌ تیم مذاکره‌کننده فقط در عرصه اتمی حق مذاکره دارد


امام جمعه تهران وجود واژه‌های به گفته او «کشدار و تاویل‌دار» در توافق احتمالی نهایی بین ایران و گروه ۵+۱ را «دام دشمنان» دانسته و تاکید کرد که این توافق باید «کاملا شفاف و بدون واژه‌های تأویل‌‌دار» باشد. او همچنین گفت که تیم مذاکره فقط در عرصه اتمی حق مذاکره دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد خاتمی در خطبه‌های نماز روز جمعه، ۲۱ فروردین، از تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران خواست که مواظب باشند تا واژه‌های «کشدار و تاویل‌دار» در این توافق نیاید.

پیش از این نیز صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، روز چهارشنبه، ۱۹ فروردین، از تیم مذاکره‌ کننده اتمی ایران خواسته بود که جزئیات توافق با کشورهای گروه ۵+۱ «شفاف» نگاشته شود تا ایراداتی که، به گفته او، می‌تواند «موجب سوءاستفاده بیگانگان» ‌شود در آن راه نیابد.

در همین حال محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، نیز روز دوشنبه، ۱۷ فروردین، گفته بود که «از واژه‌ها و تعابیری که امکان تفسیر و تأویل وجود دارد، در متون مورد توافق استفاده نشود».

مخالفان ایرانی تفاهم لوزان از زمان برداشته شدن تحریم‌های ایران، نحوه فعالیت سایت فردو و مدت زمان تعلیق غنی‌سازی در تاسیسات اتمی ایران به عنوان «ابهام»‌های این تفاهم نام می‌برند.

برخی از این منتقدان از جمله تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس نیز اعلام کرده‌اند که متن‌های اعلام شده از سوی ایران و آمریکا درباره این توافق متفاوت بوده و خواستار ارائه متن این توافق از سوی وزارت امور خارجه ایران شده‌اند.

در همین حال علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، خبر داده است که «فکت‌شیت [برگه جزئیات تفاهم] ایران» با گروه ۵+۱ در لوزان تهیه شده و در صورت «صلاحدید» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، منتشر خواهد شد.

این در حالی است که عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، می‌گوید که «فکت‌شیت ایران» همان سخنان «مبسوط» وزیر امور خارجه درباره تفاهم لوزان است.

آقای خاتمی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت که تیم مذاکره‌کننده ایران فقط در «عرصه هسته‌ای» حق مذاکره دارد و حق ندارد در رابطه با مسائل نظامی مذاکره کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه تاکید کرد که مذاکره ایران و آمریکا تنها درباره موضوع هسته‌ای است.

وی در عین حال گفت: «اگر طرف مقابل از کج‌‌تابی‌های معمولی خودش دست برداشت، این یک تجربه‌‌ای برای ما می‌شود که خیلی خب، پس می‌شود در یک موضوع دیگر هم با این‌ها مذاکره کرد.»

امام جمعه تهران ضمن درخواست از مسئولان برای پاسخ دادن به انتقادات مطرح شده درباره تفاهم لوزان افزود: «این که تحقیر کنند یا بد‌تر در برخی بیانات فحش هم ضمیمه آن شود، مثلا بگویند مخالفان همسو با دشمنان اسلام و صهیونیست‌ها هستند،این اقدامی خلاف حکمت و تدبیر است.»

آقای خاتمی در عین تصریح کرد: «هم از موافقان بیانیه و هم از مخالفان بیانیه انتظار می‌رود که طبقه‌‌بندی بودن [محرمانه بودن] مسائل را رعایت کنند، گاهی دیده می‌شود بعضا موافقان و مخالفان طبقه‌‌بندی مسائل را رعایت نمی‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی نیز روز پنج‌شنبه از تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران خواست که با دعوت از افراد شاخص مخالفِ تفاهم لوزان حرف‌های آنان را نیز بشنوند.

این در حالی است که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفند۹۳، گفته بود که گروه موسوم به «دلواپسان» در ایران با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، «هم‌‌زبان» شده‌اند.

عنوان «دلواپسان» در رسانه‌های ایران پس از برگزاری همایشی با نام «دلواپسیم» در سیزدهم اردیبهشت‌ماه برای منتقدان مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ که بیشتر آنها نزدیک به جبهه پایداری هستند، به کار می‌رود.

XS
SM
MD
LG