لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

روحانی: دولت تلاش خواهد کرد که ۵۰ درصد جامعه جنس دوم باقی نمانند


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز یکشنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که «دولت وظیفه خود می‌داند که نسبت به حضور و استفاده برابر خانم‌ها از امکانات اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی که در یک همایش بزرگداشت سخن می‌گفت افزود که «دولت تلاش خواهد کرد تا ۵۰ درصد جامعه بیکار، منزوی و جنس دوم باقی نمانند.»

وی با اشاره به این‌که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سال ۱۳۹۴ را به نام سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» نام‌گذاری کرده‌است، گفت: «همدلی تنها در ۵۰ درصد جامعه نیست، بلکه باید در ۱۰۰ درصد جامعه محقق شود. باید احترام به زنان در تمام سطوح حفظ شود.»

حسن روحانی افزود: «در داخل خانه‌ها زن‌ها باید مدار و محور خانه باشند و همچنین اجازه داشته باشند در چارچوب اسلام در همه مسائل اجتماعی حضور داشته باشند.»

این اظهارات حسن روحانی در حالی بیان می‌شود که یک روز پیش از آن، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان، با انتقاد از اطلاعیه آزمون استخدامی متمرکز دولت از سوی سازمان‌های «مدیریت و برنامه‌ریزی» و «سنجش»، گفت در آن تبعیض‌های جنسیتی صورت گرفته که «مطابق وعده‌های رئیس‌جمهوری نیست».

در میانه فروردین ماه، رسانه‌های ایران از اطلاعیه مشترکی خبر داده بودند، که سازمان‌های «مدیریت و برنامه‌ریزی» و «سنجش»، برای استخدام در ۱۳ سازمان دولتی منتشر کرده‌اند و در آن کم‌تر از یک درصد از سهمیه صرفاً برای زنان است.

تأکید حسن روحانی بر این‌که زنان باید «اجازه داشته باشند در چارچوب اسلام در همه مسائل اجتماعی حضور داشته باشند» در حالی بیان می‌شود که پیشتر، در سی‌ام فروردین ماه سال گذشته، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن «غلط» دانستن «برابری جنسی زن و مرد» گفته بود که مسئله زنان را جدا از خانواده نمی‌توان بررسی کرد.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ايران، ماه گذشته گفته‌ بود که وضعيت حقوق بشر در ايران، از جمله وضعیت حقوق زنان و فعالان این حوزه، در دوران رياست جمهوری حسن روحانی «بدتر» شده‌ است.

در همین حال، سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز جمعه ۲۱ فروردین با انتقاد از کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی در امور زنان، رأی‌گیری برای پیوستن ایران به نهاد برابری جنسیتی سازمان ملل را «کاملاً نابه‌جا» دانست.

خانم پاور تأکید کرد: «در ایران، قانون به زنان اجازه انتصاب در برخی از مقام‌های دولتی را نمی‌دهد، قانونی علیه خشونت خانگی وجود ندارد، و زنا را با سنگسار تنبیه می‌کنند.»

امروز نهی از منکر «فقط و فقط علیه زنان» است

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس‌جمهوری ایران در ادامه سخنان روز یک‌شنبه خود گفت: «ما در اسلام مردسالاری و زن‌سالاری نداریم، بلکه آنچه داریم شایسته‌سالاری است. مرد و زن در کنار هم در مسائل اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر هستند. هرچند متأسفانه در جامعه امروز نهی از منکر را فقط و فقط در بعضی از خیابان‌ها آورده‌اند آن هم علیه زنان و بس.»

حسن روحانی افزود: «امروز بزرگترین منکر ما بیکاری در جامعه است. امروز بزرگترین معروف توسعه کشور است. امروز بزرگترین منکر کم آبی و بی‌آبی است. چطور شد مقام این منکر و معروف این‌قدر پایین آمد؟ چه کسی منکر و معروف را به چند فرع اسلامی تنزل داد؟»

وی هم‌چنین اظهار داشت: «البته فروع اسلام هم مورد احترام است، اما اهم و مهم کجا رفت؟ نیازمندی‌های جامعه ما چه چیزهایی هستند؟»

XS
SM
MD
LG