لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

حضور کارشناسان ايران و اسرائيل در مانور رديابی آزمايش‌ هسته‌ای در اردن


لاسینا زربو (راست) در کنار سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه
لاسینا زربو (راست) در کنار سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه

يکی از مسئولان پيمان جامع ممنوعيت آزمايش‌های هسته‌ای می‌گويد ايران و اسرائيل در قالب پيمان موسوم به «مانورهای ردیابی آزمایش‌های هسته‌ای» با يکديگر همکاری کردند.

به گزارش روز ۲۴ فروردين خبرگزاری رويترز، «لاسينا زربو» معاون اجرايی کميسيون مقدماتی پيمان جامع ممنوعيت آزمايش‌های هسته‌ای CTBTO، گفته که «کارشناسان هسته‌ای ايران و اسرائيل در مانور اردن با يکديگر همکاری داشتند».

پيمان جامع منع آزمايش‌های هسته‌ای که در دهه ۱۹۹۰ مطرح شد و شکل گرفت از حمايت گسترده جهانی برخوردار است اما برای اينکه جنبه اجرايی پيدا کند بايد به تصويب هشت کشور هسته‌ای ديگر ـ از جمله اسرائيل و ايران و همين طور مصر و ايالات متحده ـ برسد. اين پيمان ۴۴ عضو دارد.

به گزارش رويترز، در اين ميان امضاءکنندگان خاورميانه‌ای پيمان به صورت منظم با يکديگر نشست‌های فنی برگزار می‌کنند که از آن جمله می‌توان به مانور اردن در ماه نوامبر و دسامبر پارسال اشاره کرد که هدف آن شناسايی آزمايش‌های هسته‌ای غيرقانونی بود.

لاسینا زربو در طول سفرش به اسرائيل گفت: «ايران در مانور اردن شرکت داشت. مصر نيز بخشی از آن بود. من فکر می‌کنم که همه کشورهای عربی در اين مانور در اردن نماينده داشتند..»

وی به خبرگزاری رويترز گفت: در طول اين مانور وقتی ما ميزگردها يا ضيافت شام و ناهار داشتيم کارشناسان ايران و اسرائيلی دور يک ميز می‌نشستند.

زربو افزود: اين يک امر معمول است که ما شاهد اين باشیم که در يک حوزه فنی افرادی را دور يک ميز ببينيم که الزاما نقطه اشتراک سياسی ندارند اما می‌توانند در چارچوب علمی با يکديگر نقطه اشتراک داشته باشند.

پيمان جامع منع آزمايش‌های هسته‌ای يک سيستم را برای رديابی هر انفجار هسته‌ای طراحی کرده است و دارای بيش از ۳۳۷ تاسيسات نظارتی در سراسر جهان است.

زربو گفت از جمله اين تاسيسات می‌توان به دو ايستگاه زلزله‌نگاری در اسرائيل و ايران اشاره کرد.

وی افزود: ايستگاه زلزله‌نگاری ايران از سال ۲۰۰۶ غير فعال شد يعنی از وقتی که شبکه بين‌المللی به روز شد و ايران به خاطر برنامه هسته‌ای خود تحريم شد و همين امر انتقال تجهيزات به اين کشور را سخت کرد.

XS
SM
MD
LG