لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴؛ بیشترین افزایش بودجه تسلیحاتی


Sweden- Logo of Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI)
Sweden- Logo of Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI)

بر اساس گزارشی که یک اندیشکده مطالعات نظامی منتشر کرده، هر چند کشورهایی مانند آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی از بودجه تسلیحاتی خود اندکی کاستند، اما با افزایش بودجه خرید اسلحه در شماری دیگر از کشورها، برآیند بودجه تسلیحاتی در جهان کمابیش مانند سال‌های قبل بوده است.

در تازه‌ترین گزارش «مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم» (SIPRI) که روز دوشنبه، ۲۴ فروردین منتشر شد، میزان تجارت اسلحه در جهان در سال گذشته میلادی بالغ بر ۱.۸ تریلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل‌اش تنها کاهشی چهار دهم درصدی نشان می‌داد.

بنابر این گزارش، آمریکا و کشورهای اروپای غربی در سال گذشته اندکی از بودجه تسلیحاتی خود کاستند، اما منازعات منطقه‌ای باعث شد که چین، روسیه، عربستان سعودی و شماری دیگر از کشورها بر بودجه تسلیحاتی خود بیفزایند.

مؤسسه «سیپری» پنج کشوری را که در جهان بیشترین بودجه تسلیحاتی را در اختیار دارند به ترتیب آمریکا، چین، روسیه، عربستان سعودی و هند معرفی کرده است.

از بین این کشورها، آمریکا در سال گذشته میلادی ۶.۴ درصد از بودجه تسلیحاتی خود کاست و در مقابل، عربستان سعودی ۱۷ درصد بر خرید اسلحه خود افزود.

عربستان سعودی، دومین خریدار اسلحه با بیشتری افزایش بودجه تسلیحاتی

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴ دومین خریدار بزرگ اسلحه در جهان بود اما این کشور بیشترین افزایش بودجه تسلیحاتی را در بین خریداران بزرگ اسلحه در جهان را داشت.

میزان بودجه تسلیحاتی عربستان سعودی در سال گذشته میلادی به ۸۰.۸ میلیارد دلار رسید.

بودجه تسلیحاتی چین نیز در سال ۲۰۱۴ حدود ۹.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۲۱۶ میلیارد دلار رسید.

عربستان سعودی بیش از سه هفته است ائتلافی منطقه‌ای را علیه شبه نظامیان حوثی یمن رهبری می‌کند.

به نوشته مؤسسه سیپری، در حالی که هزینه نظامی جهان تغییر عمده‌ای نکرده است، بودجه تسلیحاتی برخی مناطق، از جمله خاورمیانه و بیشتر از همه آفریقا، افزایشی سریع می‌یابد و بار زیادی را بر اقتصادها قوارد کرده است.

مناقشه اوکراین

به نوشته سیپری، مناقشه اوکراین در سال ۲۰۱۴ تنها به افزایش بودجه تسلیحاتی دو کشور درگیر، روسیه و اوکراین، منجر نشد بلکه کشورهای شرق اروپا را به افزایش هزینه‌های دفاعی‌شان سوق داد.

در سال گذشته میلادی بودجه تسلیحاتی اوکراین بیش از بیست درصد افزایش یافت و به چهار میلیارد دلار رسید و همزمان بودجه تسلیحاتی روسیه نیز با افزایشی بیش از هشت درصدی، به ۸۴.۵ میلیارد دلار رسید.

آفریقا

«مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم» در گزارش سالانه خود همچنین نوشته است که بودجه نظامی در آفریقا حدود شش درصد افزایش یافته است که دو کشور الجزایر و آنگولا بالاتر از بقیه کشورها ایستاده‌اند.

XS
SM
MD
LG