لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

کارت زرد مجلس ایران به وزیر ارتباطات به دلیل «توسعه پهنای باند اینترنت»


محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران

نمایندگان مجلس ایران از توضیحات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد «دلایل توسعه پهنای باند اینترنت بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات» قانع نشدند و به وی «کارت زرد» دادند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۵ فروردین مجلس، با ۹۹ رای مخالف، ۷۰ رای موافق و ۱۱ رای ممتنع، نمایندگان مجلس توضیحات محمود واعظی را قانع کننده ندانستند.

کارت زرد روز سه شنبه نمایندگان به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، یازدهمین کارت زرد مجلس ایران به وزیران دولت حسن روحانی است.

پیش از این وزیران کشور، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، صنعت و معدن، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و اقتصاد از مجلس ایران کارت زرد گرفته بودند.

این در حالی است که نمایندگان مجلس به وزیران آموزش و پرورش، صنعت و معدن، و اقتصاد دو بار کارت زرد داده‌اند.

آیین‌نامه مجلس ایران بیان می‌کند که اگر تعداد کارت‌های زرد هر وزیری به عدد سه برسد، راه برای استیضاح او باز می‌شود.

در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس، نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد، ضمن طرح سئوال خود از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که پروژه ایجاد شبکه ملی اطلاعات تنها پنج درصد پیشرفت داشته است.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، آقای پژمانفر تاکید کرد: «مشکل اصلی ما این است که نسبت به حاکمیت و مدیریت فضای مجازی نقشی نداریم و مدیریت و حاکمیت در این عرصه در دست آمریکا است».

وی با اشاره به اظهارات وزارت ارتباطات مبنی بر اینکه اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات به شش هزار میلیارد تومان سرمایه و حداقل حدود ۱۱ سال فرصت نیاز دارد، افزود: «شورای عالی فضای مجازی این کار را با ۱۴ پروژه قابل اجرا می‌داند».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ضمن انتقاد از سخنان نماینده مشهد گفت که «واقعا نمی‌دانم این اطلاعات از کجا می‌آید».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی اضافه کرد: «شما در طول سال‌های گذشته که اقدامی در حوزه شبکه ملی اطلاعات صورت نگرفته چرا سوالی.. نکردید و هم اکنون که در حال کار... هستیم، سوال طرح کرده‌اید».

آقای واعظی با اشاره به زمان آغاز به کار خود تاکید کرد: «متوجه شدم که از تمام تکالیف برنامه پنجم بر عهده این وزارتخانه، تنها ۱۴ درصد انجام شده است در صورتی که بنده متعهد شده‌ام تا پایان سال ۹۴ این تکالیف را انجام دهم».

دولت ایران سال‌هاست طرح شبکه ملی اطلاعات را برای جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران داخل کشور از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده که می‌گوید با هدف افزایش امنیت سایبری، مقابله با حمله‌های اینترنتی و رونق کسب و کار آنلاین طراحی شده‌ است.

اما منتقدان نگران آن هستند که علاوه بر کیفیت پایین این شبکه، دولت ایران از تسلط خود بر کنترل هر چه بیشتر کاربران پرتعداد اینترنت در ایران استفاده کند.

در همین حال برخی از نمایندگان مجلس ایران از وزارت ارتباطات و و فناوری اطلاعات خواسته‌اند که پهنای باند اینترنت را افزایش ندهد.

از جمله ۱۰ نماینده در جلسه ۱۵ تیر ۹۳ مجلس ایران در تذکری خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «پهنای باند و رفع فیلترینگ» را موضوعات فرعی خوانده و خواستار عدم پرداختن به این موضوعات شده بودند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنان روز سه شنبه خود همچنین گفت: «از سویی برخی انتقاد می‌کنند چرا پهنای باند افزایش یافته است و از طرفی سوال می‌کنند چرا شبکه ملی اطلاعات پیشرفت کاری نداشته است، این در حالی است آیا می‌توانیم شبکه ملی اطلاعات را بدون اضافه کردن پهنای باند اجرا کنیم».

آقای واعظی تاکید کرد: «در هیچ جای قانون به ما ابلاغ نشده است که پهنای باند را گسترش ندهیم».

یازدهمین کارت زرد نمایندگان مجلس به وزیران دولت یازدهم در حالی است که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، نهم دی ۹۲ در اعتراض به تعداد بالای وزیران فراخوانده‌اش به مجلس گفته بود: «اگر از وظایف سوال کنید روی چشم‌مان، می‌آییم... اما چرا از اختیارات اعضای هیات دولت می‌پرسید؟»

خبرگزاری ایرنا روز ۲۶ اسفند خبر داده بود که در سال ۹۳ نمایندگان مجلس هزار و ۵۱ سوال را از وزیران دولت حسن روحانی مطرح کرده‌اند.

به گفته این خبرگزاری، نمایندگان مجلس در سال ۹۳ همچنین سه هزار و ۶۱۹ بار به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، و وزیران او تذکر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG