لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

ژنرال دمپسی: گزینه نظامی علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است


مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به تهران هشدار داد که علی‌رغم تصمیم مسکو برای انتقال سامانه موشکی اس – ۳۰۰ به ایران، گزینه نظامی برای بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته‌ای همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال مارتین دمپسی روز پنج‌شنبه ۲۷ فروردین در یک کنفرانس خبری گفت: «ما سال‌هاست که از پتانسیل سامانه‌ای که به ایران فروخته می‌شود خبر داریم و در همه طرح‌ها و برنامه‌هایمان نیز این مسئله را در نظر داشته‌ایم».

وی تاکید کرد که اگرچه ایالات متحده به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک است تا اطمینان حاصل کند ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد، اما اگر راه‌حل دیپلماتیک به شکست بینجامد، رییس جمهوری آمریکا همچنان گزینه نظامی را در دسترس دارد.

تصمیم مسکو برای واگذاری سامانه موشکی اس – ۳۰۰ با واکنش منفی ایالات متحده مواجه شده است به طوری که وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی با همتای روسی خود نگرانی‌های واشینگتن در این باره را با وی در میان گذاشت.

در همین حال اتحادیه اروپا نیز به انتقاد از این تصمیم مسکو پرداخت و هشدار داد که واگذاری سامانه موشکی اس – ۳۰۰ به ایران می‌تواند به بی‌ثباتی در منطقه بینجامد.

هلگا اشمیت، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اینترفکس اظهار داشت که اتحادیه اروپا اگرچه این اقدام مسکو را ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل نمی‌داند، اما نسبت به آن نگران است، به ویژه با توجه به افزایش تنش‌ها در منطقه و تاثیری که انتقال این سامانه به ایران می‌تواند در بی‌ثباتی منطقه بگذارد.

وی سپس عنوان کرد که این تصمیم روسیه امر جدیدی نیست، بلکه سابقه داشته و اتحادیه اروپا نیز در گذشته نگرانی‌های خود را در این باره ابراز کرده است.

ماجرای سامانه اس – ۳۰۰ و فروش آن به ایران به قرارداد سال ۲۰۰۷ میان تهران و مسکو بر می‌گردد که ۸۰۰ میلیون دلار ارزش داشت، اما روسیه به دنبال قطعنامه سازمان ملل متحد علیه ایران در سال ۲۰۱۰ از واگذاری این سامانه موشکی به تهران خودداری کرد تا چند روز پیش که ولادیمیر پوتین با صدور فرمانی تحویل این سامانه به ایران را مجاز اعلام کرد.

آقای پوتین روز پنجشنبه در یک برنامه تلویزیونی روسیه گفت که با توجه به پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران، روسیه دلیلی برای ادامه ممنوعیت واگذاری این سامانه به تهران نمی‌بیند.

XS
SM
MD
LG