لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

تجمع «بسیجیان» در برابر سفارت عربستان در عین مخالفت وزارت خارجه


ساعاتی پس از آن که یک مقام استانداری تهران از مخالفت وزارت خارجه با برگزاری «هر گونه تجمع و اعتراض» در مقابل سفارت عربستان سعودی خبر داد، گروهی از معلمان و دانش‌آموزان «بسیجی» برای اعتراض در مقابل این سفارت تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، روابط عمومی سپاه حضرت محمد رسول‌الله تهران بزرگ پیش از این اعلام کرده بود که تجمع «بسیجیان فرهنگی و دانش‌آموز» در اعتراض به «هتک حرمت» دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و مداخله نظامی عربستان در یمن، روز شنبه همزمان در مقابل سفارت عربستان و دفتر سازمان ملل متحد در تهران برگزار می‌شود.

این در حالی است که سراج‌الدین تقوی، رئیس اول اداره سیاسی استانداری تهران، روز شنبه تاکید کرد که «هر گونه راهپیمایی، تجمع و اعتراض مقابل سفارت عربستان سعودی با توجه به مخالفت وزارت امورخارجه ممنوع بوده و نباید برگزار شود».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی درباره «بیانیه سپاه محمد رسول‌الله تهران» مبنی بر برگزاری تجمع در مقابل سفارت عربستان سعودی گفت که درخواستی برای این تجمع «تاکنون دریافت نشده است».

آقای تقوی در عین حال اضافه کرد: «اما از سوی این سپاه خواسته شده تا مجوز برای برگزاری تجمع مقابل سازمان ملل صادر شود که در این ارتباط در تلاش برای صدور مجوز لازم با این درخواست هستیم. »

ساعاتی پس از گفته‌های این مقام استانداری تهران، خبرگزاری ایرنا از تجمع جمعی از «فرهنگیان و دانش‌آموزان بسیجی تهران» در مقابل سفارت عربستان خبر داد.

در همین حال خبرگزاری ایسنا نیز خبر داد که این دانش‌آموزان در مقابل سفارت عربستانپلاکاردهایی در دست داشتند با این نوشته‌ها که «مرگ بر وهابیت منحوس، آقای سفیر حرم امن الهی کجاست، جنایت سعودی جنایت آمریکاست، کار سعودی‌ها در یمن مشابه کار صهیونیست‌ها در غزه است».

در همین حال وب‌سایت «بسیج‌پرس»، خبرگزاری سپاه تهران بزرگ، نیز خبر داد که دانش‌آموزان بسیجی در اعتراض به حمله عربستان سعودی به یمن و «اقدام اهانت‌آمیز» پلیس عربستان در برابر زائران ایرانی، صبح روز شنبهدر مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران تجمع کردند.

با وجود اعلام مقامات استانداری تهران درباره صادر نشدن مجوز، صد‌ها معترض به «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی در عربستان، روز شنبه، ۲۲ فروردین، در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند.

پس از آن نیز تجمع‌‌های دیگری در مقابل سفارت عربستان در اعتراض به مداخله نظامی این کشور در یمن، با دعوت بسیج دانشجویی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد.

روز دوشنبه، ۱۷ فروردین، معاون وزیر خارجه ایران خبر داد که در هفته دوم تعطیلات نوروز، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، ماموران فرودگاه جده به بهانه مشکوک‌ شدن به دو نوجوان ایرانی، آن‌ها را از بقیه جدا کرده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند.

پس از آن ایران اعلام کرد که سفر حج عمره تا زمان محاکمه و مجازات این ماموران متوقف می‌شود و پروازهای ایران نیز انجام نخواهد شد.

پیش از انتشار خبر «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی نیز روابط تهران و ریاض در مواردی گوناگون، از جمله در تازه‌‌ترین تحولات در یمن، با تنش همراه بود.

XS
SM
MD
LG