لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

فرمانده نیروی دریایی ارتش: ناوهای ما هنوز در خلیج عدن هستند


کشتی‌های نیروی دریایی ایران
کشتی‌های نیروی دریایی ایران

حبيب‌الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران، تاکيد کرده که کشتی‌های اين نيرو «با اقتدار در خليج عدن و مسير عبور و مرور کشتی‌های تجاری برای تامين امنيت به گشت‌زنی» ادامه خواهند داد.

به گزارش شنبه پنجم ارديبهشت خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آقای سياری گفته که «به هيچ کس اجازه نمی‌دهيم که بی‌دليل کشتی‌های ما را بازرسی کند» و افزوده است: «حضور ما در آب‌های آزاد دنيا بر اساس قوانين و مقررات بين‌المللی است. ما ماموريت برقراری امنيت در خليج عدن را داريم و بی‌دليل هم به هيچ کس اجازه نمی‌دهيم که از ما بازرسی کند.»

فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران، با رد اين مسئله که ناوگان اين نيرو قصد پهلو گرفتن در بنادر يمن را دارند، افزوده است: «آنها گفته‌اند سواحل يمن، آيا سواحل يمن در کنار آب‌های آزاد دنياست؟ مگر می‌توانند در آب‌های آزاد دنيا چنين کاری کنند؟ اينطور نيست.»

پيش از اين، رسانه‌های بين‌المللی گزارش داده بودند که ۹ کشتی جنگی ايران که حامل سلاح‌ برای شورشيان حوثی در يمن بودند، پس از حضور ناوگان دريايی ايالات متحده آمريکا به رهبری ناو هواپيمابر يو‌اس‌اس تئودور روزولت در آب‌های اطراف يمن، به سمت ايران بازگشته‌اند.

اين در حالی است که فرمانده نيروی دريايی ايران از اعزام دو ناو ايرانی به سوی يمن خبر داده بود.

به نظر می‌آيد ناوگان شامل ۹ کشتی ايرانی که بر اساس گزارش‌ها قرار بود در يمن پهلو بگيرند، متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و متفاوت با ناوگان نيروی دريايی ارتش بودند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، شنبه پنجم ارديبهشت، به نقل از مقام‌های رسمی آمريکا گزارش داده که اين ۹ کشتی، اگرچه در روز پنجشنبه به سوی ايران تغيير جهت دادند اما به علت سرعت پايين همچنان در آب‌های بين‌المللی دورتر از خليج عدن قرار دارند.

استيو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) از اين مسئله استقبال و آن را «نشانه‌ای از کاهش تنش» توصيف کرده است.

اما فرمانده نيروی دريايی ايران درباره ادعای آمريکا و عربستان مبنی بر اينکه ناوگروه ايران جهت ارسال سلاح برای حوثی‌ها به آب‌های يمن اعزام شده، گفته است: «من ماموريت ناوگروه را اعلام و منطقه حضور آن را معلوم کرده و کاری که اکنون در حال انجام است مشخص کردم. ماموريت اين ناوگروه کاملا مشخص است اما اين که بخواهيم به دليل حرف‌هايی که اينها می‌زنند منطقه را ترک کنيم و امنيت کشتی تجاری‌مان را از دست بدهيم، نه اين طور نيست.»

XS
SM
MD
LG