لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

ایران به نمایندگی از «عدم تعهد» خواستار خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل شد


سازمان ملل متحد - سخنرانی محمدجواد ظریف در نشست افتتاحیه کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای
سازمان ملل متحد - سخنرانی محمدجواد ظریف در نشست افتتاحیه کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با تشریح مواضع جنبش عدم تعهد در کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، بر پیوستن اسرائیل به این معاهده تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای ظریف که روز دوشنبه هفتم اردیبهشت در نشست افتتاحیه این کنفرانس در نیویورک به نمایندگی از جنبش عدم تعهد سخنرانی می‌کرد خواستار «اجرای کامل قطعنامه ۱۹۹۵ در مورد ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه» شد.

وی با یادآوری نشست سال ۱۳۹۱ سران دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد و موضع آن در قبال اسرائیل گفت: «عدم تعهد آن زمان از اسرائیل خواست که از تملک سلاح‌های هسته‌ای خوداری نموده و با پیوستن بدون قید و شرط به معاهده عدم اشاعه، تمامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت پادمان‌های جامع آژانس قرار دهد».

به گفته وزیر خارجه ایران، اما «با تاخیر طولانی در اجرای این قطعنامه» برای عدم تعهد «نگرانی‌های جدی» به وجود آمده و از این رو عدم تعهد «خواستار اتخاذ کلیه اقدامات لازم برای اجرای کامل و فوری آن است».

خبرگزاری رویترز نیز بخش دیگری از سخنان آقای ظریف در این کنفرانس را بازتاب داده که عنوان می‌کند کشورهای جنبش عدم تعهد، اسرائیل را «تهدیدی جدی و مداوم علیه امنیت کشورهای همسایه آن و دیگر دولت‌ها می‌دانند و اسرائیل را به خاطر تولید و ذخیره مداوم تسلیحات هسته‌ای محکوم می‌کنند».

اسرائیل تاکنون گمانه‌زنی‌های موجود را که تنها کشور دارای زرادخانه اتمی در خاورمیانه است، نه تایید کرده و نه تکذیب. این کشور در عین حال همانند هند و پاکستان که دو قدرت هسته‌ای عضو جنبش عدم تعهد هستند، هنوز معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده است.

با این حال محمدجواد ظریف تاکید کرد که «همه کشور‌ها باید در راستای تقویت جهانشمولی معاهده تلاش کرده و از اقداماتی که اثرات منفی برآن دارد، خودداری نمایند».

وی با اشاره به کشورهای هسته‌ای و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، گفت که جنبش عدم تعهد نگران دکترین‌های نظامی و امنیتی این کشورها و ناتو است که «استفاده یا تهدید به استفاده از این‌گونه سلاح‌ها را توجیه می‌کنند».

آقای ظریف سپس گفت: «هرگونه استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای جنایت علیه بشریت و نقض منشور ملل متحد و حقوق بین الملل بشردوستانه است».

دیدار ظریف با کری و مسئله یمن

در همین حال، وزیر خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد قرار است در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، دیداری با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، داشته باشد که در کنار بحث پیرامون مناقشه هسته‌ای تهران، مسئله یمن نیز مورد تبادل نظر قرار گیرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات ارشد آمریکایی خبر داده که آقای کری از همتای ایرانی خود خواهد خواست که برای کاهش خشونت‌ها در یمن اقدام کند و هشدار می‌دهد که آینده یمن را نباید گروه‌هایی از خارج این کشور تعیین کنند.

ایران متهم به حمایت از شورشیان حوثی است که پایتخت و برخی از شهرهای اصلی یمن را در اختیار گرفته‌اند. با این حال آن چه تاکنون رهبران جمهوری اسلامی بر آن تاکید کرده‌اند این است که مذاکرات ایران با آمریکا تنها مربوط به مسئله هسته‌ای است و نه موضوعات دیگر.

دیدار جان کری و محمدجواد ظریف قرار است عصر دوشنبه به وقت محلی انجام شود.

XS
SM
MD
LG