لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

ايران يک کشتی تجاری را پس از شلیک اخطار در خلیج فارس توقیف کرد


خبرگزاری‌ها روز سه شنبه، هشتم اردیبهشت، گزارش دادند که نیروی دریایی ایران به سوی یک کشتی باری که با پرچم جزایر مارشال در خلیج فارس در حرکت بود تیر اخطار شلیک کرده و آن را توقیف کردند.

این کشتی که «مرسک تیگریز» نام دارد به گفته شبکه تلویزیونی «العربیه» نزدیک به عربستان، ۳۴ ملوان دارد.

این شبکه که نخستین بار خبر توقیف کشتی یاد شده را منتشر کرده، در گزارش خود گفته بود که این کشتی آمریکایی است ولی گزارش‌های تکمیلی نشان داد که «مرسک تیگریز» متعلق به شرکت دانمارکی «مرسک» است که با پرچم جزایر مارشال در حرکت بود.

این کشتی هنگامی که در حال عبور از تنگه هرمز به مقصد بندر جبل علی در امارات متحده عربی بود از سوی چندین ناو ایرانی محاصره و از آن خواسته شد که توقف کند. به دنبال امتناع ناخدای «مرسک تیگرز» از این دستور، به سوی آن تیر اخطار شلیک و سپس به سوی بندرعباس هدایت شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک سخنگوی پنتاگون در این زمینه گفت: «ناخدای کشتی در ابتدا از دستور طرف ایرانی برای حرکت بیشتر به سمت آب‌های ایران سرپیچی کرد ولی پس از شلیک تیر اخطار به سمت آن، ناچار به تبعیت از دستور شد».

سرهنگ استیو وارن افزود: «این کشتی باری یک پیام اضطراری فرستاد و مرکز فرماندهی نیروی دریایی آمریکا مستقر در خلیج فارس، یک ناوشکن آمریکایی و یک جنگنده را برای رصد اوضاع به منطقه فرستاد».

وی گفت که کشتی «مرسک تیگریز» در حال عبور از تنگه هرمز بود و هیچ تبعه آمریکایی در آن نیست، ضمن اینکه هیچ کسی نیز مجروح نشده است.

جزایر مارشال از نظر دفاع نظامی، خدمات اجتماعی و یارانه وابسته به ایالات متحده آمریکاست.

در همین حال، خبرگزاری فارس به نقل از یک «منبع آگاه»، علت توقیف این کشتی را اختلاف آن با اداره بنادر ایران عنوان کرده است.

این «منبع آگاه» افزوده است: «اداره بنادر ایران در همین راستا به دادگاه مراجعه می‌کند که دادگاه حکم توقیف این کشتی را می‌دهد و اداره بنادر درخواست می‌کند تا این کشتی توقیف شود که این امر محقق می‌شود».

خبرگزاری تسنیم نیز گزارش داده که موضوع توقیف این کشتی، «تجاری است و نه سیاسی یا نظامی».

هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران به این خبرگزاری گفته است: «کشتی توقیف شده مربوط به خط کشتیرانی مرسک» بوده و «این کشتی به دلیل بدهی با حکم دادگاه توقیف و به سمت لنگرگاه بندر شهید باهنر هدایت شده است».

وی اظهار داشت: «معمولا صاحبان کالا یا بنادر یا ذینفعان به دلیل اینکه خط کشتیرانی بدهی داشته و آن را پرداخت نمی‌کنند از طریق مراجع ذیصلاح پیگیر مطالبات خود می‌شوند».

آقای حق‌شناس گفته است: «این کشتی نیز به همین دلیل و با حکم دادگاه توقیف شده و هم‌اکنون در حال هدایت لنگراه بندر شهید باهنر است».

خبرگزاری رویترز گفته است که مقام‌های شرکت «مرسک» حاضر به اظهارنظر درباره این اتفاق نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG